Pesme iz čuvenih "Kamiondžija": Paja i Jare vaskrsli erotsku numeru iz turskog doba (PLEJLISTA)

Pored Sneže Đurišić na ploči su učestovali Radiša Urošević, Marinko Rokvić, Lepa Brena, Vesna Zmijanac, Vera Matović, Nada Topčagić, Biserka Vunturišević, uz legendarno "Kamiondžijsko" kolo Dragana Aleksandrića.

"Kaluđere kola pravi u potočini, njem' dolazi lepa Mara u pokrovčini:

- Nauči me kaluđere, kola praviti!

- Od' ovamo, Lepa Maro, da te naučim. Digni, Maro, jednu nogu, evo dva kola.

Digni, Maro, drugu nogu, eto četiri. Da udarim srčanicu, kola gotova."

Ovako na prvu, reklo bi se, prilično rogobatan i nerazumljiv tekst.

Ovo je originalan tekst pesme "Kaluđer i Mara" iz zbirke narodne erotske poezije "Crven ban" Vuka Karadžića. Pesma bi ostala nezapažena da ne beše ekranizacije u "Kamiondžijama". Sa konkretnim izmenama u tekstu u muzičkoj režiji Vokija Kostića i maestra Dragana Aleksandrića i uz slatko izvođenje Sneže Đurišić, pesma beleži stalni rast slušanosti, što se vidi i po višemilionskim pregledima na Jutjubu. "Kaluđer" postade jedna od najslušanijih pesama iz Snežinog opusa. Ali, uzalud bi bilo Snežino pevanje i svirka Aleksandeićevog ansambla da ne beše Paje i Čkalje i bezbrojnih tv repriza. Inače, PGPRTS je 1983. objavio album sa pesmama iz "Kamiondžiia". Pored Sneže Đurišić na ploči "sudjeluju": Radiša Urošević, Marinko Rokvić, Lepa Brena, Vesna Zmijanac, Vera Matović, Nada Topčagić, Biserka Vunturišević, uz legendarno "Kamiondžijsko" kolo Dragana Aleksandrića.

Kamiondžije Printskrin: Youtube/PGP RTS - Zvanični Kanal

Ispade da su kamiondžije probile "Kaluđera"! Posteri sa razgolićenim lepoticama najprisutniji su baš u šoferskim kabinama. Ali, neće biti da samo kamiondžije vole erotiku. Vuk Karadžić je još u svoj "Srpski rječnik" iz 1818. uvrstio i sramotne ili, ako više volite, bezobrazne reči. To je, između ostalog, bio povod mitropolitu Stratimiroviću da baci anatemu na Vukovo delo.

Naša narodna poezija je, ipak, snagom svog umetničkog i životnog bića, stekla jednu od najvećih istorijskih zasluga: sačuvala je narodni duh.

Vuk je uspeo, kao prvi srpski etnograf, da nam pokaže da su i bezobrazne pesme deo narodnog stvaralaštva, pokazujući i ono pagansko u našem čoveku.

Još jedna pesma iz "Kamiondžija" preuzeta je iz "Crvenog bana". U pesmi "Ajde selo da selimo" opisuje se "veličko" koji zna šta hoće i za kojeg se devojka moli da uvek bude "na može". Muško i žensko u ovim pesmama su slobodni i ravnopravni, puni životne obesti i ne znaju za komplekse u današnjem smislu.

Verujem da ste mnogo puta gledali "Kamiondžije". Današnja plejlista vam pruža šansu da ove golicave pesme čujete možda i prvi put bez glumačkih upadica.

(Telegraf.rs/Goran Milošević)