Amerika se sprema za leteće taksije: Hoćemo li uskoro svi leteti na posao?
Američka Federalna avijacijska administracija (FAA) usvojila je nova pravila koja regulišu tiltrotore i druga vazduhoplovna sredstva za vertikalno poletanje i sletanje (VTOL), uključujući i električne verzije. Ovo je prvi put da je FAA uvela novu kategoriju letelica još od perioda kada je odobren rad helikoptera.
Nova pravila za "powered-lift" letelice uklanjaju regulatorne prepreke za uvođenje nove kategorije aviona u nacionalni vazdušni prostor, objasnio je FAA. Powered-lift letelice funkcionišu na način da poletanje obavljaju poput helikoptera, a zatim prelaze u režim leta sličan avionima. Ovaj tip letelica očekuje se da bude ključan za vazdušni taksi, kako za transport robe, tako i za prevoz putnika.
FAA je takođe postavila standarde za obuku i kvalifikaciju instruktora i pilota ove nove kategorije letelica, kao i za operativne zahteve, uključujući minimalne sigurne visine i vidljivost tokom leta. Pravila tretiraju VTOL letelice kao helikoptere u određenim fazama leta, dok primenjuju pristup zasnovan na performansama za specifične operativne aspekte. Piloti će moći da se obučavaju sa samo jednim setom komandi, što je odstupanje od prethodnih pravila koja su zahtevala dvostruke kontrole za instruktora i učenika.
FAA je takođe priznala nedostatak instruktora za ovaj novi tip letelica, te će omogućiti određenim pilotima, zaposlenima kod proizvođača, da steknu potrebnu obuku i iskustvo tokom testnih letova i aktivnosti obuke posade. Ovi piloti će zatim biti kvalifikovani za obuku drugih pilota u radu sa powered-lift letelicama.
Budućnost vazdušnog taksija
Iako trenutno nema certificiranih civilnih letelica u ovoj kategoriji, više kompanija je u procesu razvoja ovih aviona, a neke imaju "složene i jedinstvene dizajne, letne karakteristike i različite stepene automatizacije". Među najperspektivnijim kompanijama su Archer, Joby i Boeing-ov Wisk, koje razvijaju električne VTOL letelice prema novim pravilima FAA. Joby je prošle godine dobio ograničenu licencu za let.
Kompanija Joby je pozdravila nova pravila, posebno pohvalivši upotrebu simulatora kao zamene za stvarne kontrole tokom obuke za sertifikaciju, što je, kako navode, "u skladu sa njihovim pristupom pripremi pilota za komercijalne usluge".
Prema AAM Reality Index-u, alatu za ocenjivanje napretka kompanija u industriji, Joby je u avgustu 2024. godine zauzeo četvrto mesto, dok je prvo mesto pripalo nemačkoj kompaniji Volocopter, koja posluje pod regulacijom Evropske agencije za bezbednost avijacije (EASA).
(Telegraf.rs)