Istorijski trenutak: Starship bio u vazduhu oko 4 minuta, pa se pretvorio u buktinju

Vreme čitanja: oko 5 min.

Starship je visok skoro 120 metara i ima skoro duplo jači potisak od bilo koje rakete u istoriji

Starship je najmoćnija raketa ikada izgrađena, a kompanija SpaceX koja je u vlasništvu milijardera Ilona Maska danas je uspela da obavi test lansiranja. Barem delimično.

Naime, raketa je bila u vazduhu oko 4 minuta, pre nego što je počela da se okreće, a zatim završila kao vatrena lopta. Ipak, tim SpaceX-a, kao i stručnjaci koji su uživo pratili lansiranje smatraju ovo uspešnom test fazom.

Podsetimo, cilj današnje misije bio je da Starship zapravo poleti, a onda da se gornji deo letelice odvoji i napravi krug oko Zemlje, pre nego što sleti u okean nadomak Havaja.

Starship je visok skoro 120 metara i ima skoro duplo jači potisak od bilo koje rakete u istoriji. Prvo probno lansiranje bez posade trebalo je da se desi u ponedeljak iz Boka Čike u Teksasu. Međutim, tada je pokušaj otkazan jer je ventil koji reguliše pritisak u busteru ostao zaleđen nakon točenja pogonskog goriva.

Deo rakete pogodio kombi

Tokom uživo prenosa prikazan je oštećeni kombi na kojeg su bile prikačene kamere koje su snimale lansiranje Starship-a.

Mnogi su se našalili u komentarima da će nakon ovoga imati još veću cenu.

Lansiranje sa tla

Na Tviteru se pojavio i snimak sa ostrva koji je udaljen oko pet milja od lansirne rampe. Na snimku se vide ljudi koji su uzbuđeno iščekivali lansiranje, a zatim dočekali raketu u vazduhu gromoglasnim povicima i aplauzom.

Oglasio se i Mask

Milijarder i izvršni direktor SpaceX-a čestitao je svom timu na današnjem dostignuću i najavio novo lansiranje u narednim mesecima.

Čemu smo danas svedočili?

Za početak vredno je reći da je današnje lansiranje bio test, pa je stoga i samo poletanje dovoljno dobro za "drugi" pokušaj. Naime, Starship raketa bila je u atmosferi oko četiri minuta, ali prvi i drugi stepen rakete-nosača nisu uspeli da se odvoje.

Pojačivač rakete bi trebalo da se "okrene" dok je na velikoj visini, ali posle oko četiri minuta misija se završila u vatrenoj stihiji.

15.34 Poletela je!

Uspešno je obavljena test faza poletanja rakete. U centru je primećen i Ilon Mask koji je pomno pratio lansiranje.

15.28 Iiii.. kasnimo!

Kontrolni centar rekao je da se sačeka sa lansiranjem i očekuje se zvanični razlog trenutnog odlaganja. Ulazimo u limit od 62 minuta za lansiranje.

Naglašavamo, nije reč o zaustavljanju lansiranja, već odlaganju lansiranja u narednih 15 minuta.

15.25 "Tresem se"

Ostalo je manje od pet minuta od početka lansiranja i podupirači su zatvoreni. Jedan od sagovornika istakao je da se "trese" dok čekamo rezulat novog pokušaja.

15.19: "Sve je normalno!"

Tokom Nasa-inog uživo prenosa, voditelj programa je tri puta ponovio "Sve je normalno!". Još 8 minuta ima od početka lansiranja. Da li će Starship zaista ovaj put otići u svemir?

14.40: 48 minuta do početka lansiranja

Vreme se razvedrava, što raduje stručnjake koji nestrpljivo iščekuju da li će ovo lansiranje biti uspešno.

13.51: Da li će magla biti problem?

Ostalo je nešto manje od sat vremena od zvaničnog početka lansiranja Starship-a, koje je zakazano za 15.28 časova po našem vremenu.

Naučnici će imati tačno sat vremena i dva minuta da lansiraju raketu, ili će morati da odlože lansiranje za neki sledeći put.

Trenutno je maglovito u Boka Čiki što bi možda moglo da predstavlja problem za lansiranje.

Na osnovu uživo prenosa saznajemo da se buster puni tečnim metanom i kiseonikom. Kako javljaju stručnjaci, ova raketa se neće ponovo koristiti ukoliko uspe da se lansira u svemir.

"Svi sistemi zeleni za lansiranje"

Izvršni direktor SpaceX-a milijarder Ilon Mask rekao je danas da su "svi sistemi trenutno zeleni za lansiranje".

Mask veruje da bi Starship mogao da uvede eru međuplanetarnog putovanja za obične ljude

Ilon Mask se nada da će Starship doneti revoluciju u istraživanju svemira. Raketa je dizajnirana tako da se može ponovo koristiti, i Mask smatra da će ljudi i sateliti moći da lete u orbitu više puta dnevno na isti način na koji bi mlazni avion mogao da preleti Atlantik, prenosi BBC.

Zapravo, Mask veruje da bi Starship mogao da uvede eru međuplanetarnog putovanja za obične ljude.

Pod pretpostavkom da se sve odvija kako je planirano, Starship će poleteti, a 33 motora će goreti dva minuta i 49 sekudi. Nakon toga će se dve polovine rakete odvojiti, a gornji deo, sama letelica, će nastaviti svojim motorima još šest minuta i 23 sekunde.

U tom trenutku bi trebalo da putuje iznad Kariba i krstari svemirom više od 100 km iznad površine planete.

SpaceX želi da buster, nazvan Super Heavy, pokuša da odleti nazad do teksaške obale i da se spusti vertikalno. Trebalo bi da malo lebdi iznad vode, a tada će mu biti dozvoljeno da se prevrne i potone.

Sa druge strane, letelica koja će nastaviti sama će napraviti skoro pun krug oko Zemlje, spuštajući se u Pacifik, severno od Havajskih ostrva. Letelica ima zaštitne pločice kako bi se nosila sa ogromnim temperaturama tokom spuštanja. Pad letelice u okean je zakazan 90 minuta nakon poletanja Starshipa.

Dugoročno, SpaceX očekuje da i buster i letelica vrše kontrolisano sletanje kako bi mogli da se dopune gorivom i ponovo lansiraju.

NASA će pomno pratiti lansiranje

Jedan od najzainteresovanijih gledalaca u ponedeljak biće američka svemirska agencija NASA.

NASA SpaceX-u daje skoro 3 milijarde dolara za razvoj varijante Starshipa koji bi trebalo da se koristi da spusti astronaute na Mesec.

Geret Rajsman, profesor astronautičkog inženjerstva na Univerzitetu Južne Kalifornije, kaže da Mask ima ambiciju da uđe još dublje u Sunčev sistem.

"On [Mask] vidi Starship kao potencijalno još jednu ogromnu promenu paradigme, neverovatno povećanje sposobnosti – sposobnost da se ljudi u velikim razmerama zaista dovedu na Mars", rekao je savetnik SpaceX-a i bivši astronaut za BBC.

"Postoji mnogo potencijalne koristi, ali postoji i mnogo potencijalnog rizika, jer je ovo veoma teško. Niko nije napravio raketu ni blizu ove veličine", zaključuje Rajsman.

(Telegraf.rs)