Apple je nameštao cene tokom cele svoje istorije - zato najnovija tužba nije iznenađenje
Uprkos svemu, čini se da plan tehnološke kompaije iz Kupertina radi savršeno
Gotovo da niko nije bio iznenađen kada su developeri aplikacija tužili Apple jer unutar njegove prodavnice aplikacija gotovo da ne postoji konkurencija.
To je zato što je Apple i u prošlosti bio optuživan za nameštanje cena ili monopolističko ponašanje.
A u najnovijem slučaju, developeri aplikacija tvrde da Apple ima totalnu kontrolu nad svojom prodavnixcom aplikacija i režima cena - što gotovo da uništava svaki pokušaj konkurentnosti.
Nije moguće da se aplikacije po ceni takmiče unutar App Storea tako što će koštati 50 centi
Njihov argument izgleda otprilike ovako: Apple ne dozvoljava nikome da kontorliše bilo koji aspekt App Storea i niko ne može da distribuira svoje aplikcije a da one ne prođu cenzore kompanije.
Takođe, Apple je odredio najnižu cenu za aplikaciju i ona iznosi 99 centi.
Sa druge strane, Apple je ukazao na očigledno: Postoji konkurencija. Developeri mogu da rade sa Googleom ako im se nešto ne sviđa.
Apple je napravio i vodi App Store i samim tim može da naplaćuje i dodatni honorar developerima koji ga koriste.
Ali u svojoj prošlosti Apple je imao još nekoliko problematičnih situacija:
Appleova zavera da kontroliše cene knjiga
Sud je 2016. godine naredio Appleu da plati odštetu od 450 miliona dolara jer je nameštao cene e-knjiga u svojoj iBook prodavnici.
U ovom slučaju, sudija je zaključio da je Apple organizovao zaveru sa izdavačima knjiga koja je za rezultat imala porast cene elektronskih knjiga za iPad sa 9.99 na 14.99 dolara, i to gotovo preko noći.
I to je zaista bila zavera, jer se Apple u tajnosti sastajao sa izdavačima.
Apple je sprečio muzičke kuće da same određuju cenu njihove muzike
Ova tužba dolazi iz ere u kojoj iPhone još nije postojao.
Kada je Stiv Džobs lansirao iPod, ubedio je sve izdavačke kompanije da prodaju muziku za njega po ceni od 79 centi, 99 centi i 1.29 dolara.
Ove cene su bile bukvalno nameštene i fiksne.
Džobs se takođe postarao da muzika može samo da bude puštana na iPodu ako je došla iz Appleove prodavnice muzike pod imenom iTunes.
Drugim rečima, korisnici su sprečeni da puštaju svoje muzičke kolekcije na svojim iPodovima.
Apple ima jasnu strategiju za svoje uređaje
U sva tri slučaja Apple je uradio gotovo istu stvar:
- Stvorio je novo tržište nad kojim je imao potpunu vlast
- Spečavao je spoljne kompanije da na njega dođu
- Sam je postavljao cene proizvoda unutar smaog tržišta
(Telegraf.rs)