Apple je nekada bio veliki inovator, a sada vam samo naplaćuje rentu - evo koliko se biznis model kompanije promenio u proteklih nekoliko godina i kako bi budućnost mogla da izgleda

Apple ozbiljno zarađuje od vaše lojalnosti, ali čak ni kompanija iz Kupertina ne može da diže cene novih iPhonea u beskraj.

Novinari i analitičari koji godinama prate Apple ne prestaju da naglašavaju koliko su servisi bitni, napsram prodaje uređaja, za kompaniju.

Ali tek sada je Appleov biznis model počeo da se okreće ka skupljanju rente od kompanijinog ekosistema i sve više oslanja na prodaju gedžeta kako bi je opravdao, umesto da podiže rast.

Appleova odluka da više ne obaveštava svet o broju prodatih uređaja dodatno naglašava ovu promenu.

Servisi polako dobijaju sve veći značaj, dok prodaja iPhonea skače i pada, u zavisnosti od popularnosti određe nih modela.

Naravno, Apple je prvenstveno hardverska kompanija, ali postaje sve jasnije da iPhone više nije pouzdan izvor rasta.

Nedavni izveštaj Goldman Sachsa procenjuje da će korisnička baza koja koristi iOS do 2020. pasti na jednocifren broj.

Apple je uspeo da izvuče veću zaradu iz prodaje svog telefona tek u poslednje vreme zahvaljujući podizanju cena.

Prosečna cena iPhonea dostigla je 793 dolara, u odnosu na 619 dolara, koliko je iznosila pre 2 godine.

Razlog koji Appleu dozvoljava da podiže cene, ujedno objašnjava i sve veći značaj servisa. Apple muze opčinjenu publiku.

A izraz "lojalan" je sve teže i teže koristiti je su mnogi od korisnika u osnovi preplašni idejom da će u nekom trenutku pomerati godine fotografija i drugih podataka na drugi sistem.

Kada su servisi u pitanju, Apple ima 2 prilično pouzdana izvora prihoda.

Jedan predstavlja novac koji Google plaća Appleu za pretrage koje se vrše sa Appleovih uređaja i proizvoda kao što su Siri i Safari, i procenjuje se da ta cifra iznosi oko 9 milijardi dolara - ili 24 odsto kompanijinih prihoda od servisa.

Drugi izvor, koji Apple ne izvlači iz korisnika, dolazi od prodaje aplikacija u App Storeu.

Ipak, postoji puno prostora koji bi Appleu dozvolio da korisnicima počne da naplaćuje višu rentu.

Goldman Sachs procenjuje da samo 10 odsto korisnika plaća za iCloud dodatni prostor za skladištenje podataka, ali to takođe znači da Apple ima prostora da poveća taj broj ako odluči da se agresivnije takmiči protiv konkurencije kao što su Google i Dropbox.

A tu je i muzički servis Apple Music. Čak i taj servis ima relativno lošu penetraciju sa samo 35 miliona korisnika u prošloj godini. Goldman Sachs procenjuje da bi taj broj mogao da skoči na 82 miliona korisnika do 2020.

Jedna od saveta analitičara za Apple jeste stvaranje grupisanih servisa sličnim Amazon Primeu koji košta 30 dolara mesečno i koji bi ljudima ponudio pristup muzici, videu, popravku telefona i 200GB prostora za skladištenje podataka u cloudu.

Investiciona banka izračunala je da bi sa 50 miliona korisnika Apple taj servis mogao da stvori dodatnih 19 milijardi dolara prihoda u 2019.

Naplaćivanje rente korisničkoj bazi kojoj je teško da promeni ekosistem može se činiti kao iznuda, ali je mnogo iskrenije nego izvlačenje podataka od njih i zarađivanje novca na tome, kao što to radi Facebook.

Iskrenost je velika prednost koju Apple ima nad drugim kompanijama i postaje sve više važna ako kompanija odluči da se okrene servisima.

Na kraju krajeva, telefon je samo telefon i potreban nam je samo kako bismo imali pristup svim tim lepim digitalnim sadržajima koji su nam na raspolaganju.

(Telegraf.rs)