VESELIN JEVROSIMOVIĆ: Robot nastavnik
Većina stručnjaka se slaže da je školski sistem kakav danas funkcioniše u većini država zastareo i prevaziđen. Nastao je u pretprošlom veku iz potrebe obrazovanja kadrova koji bi bili prilagođeni potrebama industrijske revolucije
Digitalno doba u kome živimo, a koje neki nazivaju i četvrta industrijska revolucija, zahteva jedan potpuno drugačiji pristup i sveže ideje kako bi školovanje opet postalo primamljivo za mlade ljude.
Pre nekoliko godina u SAD je pokrenuta eksperimentalna škola nazvana "škola pojedinca" (eng. "school of one"). Cilj je bio da se pokaže u kojoj meri napredna softverska rešenja mogu da transformišu obrazovni sistem.
Ideja je da softver prati razvoj sposobnosti, navike i napredak svakog deteta pojedinačno i "u hodu" kreira plan, program i način izvođenja nastave personalizovan za konkretnog učenika. Još ranije je dokazano da nisu sva deca u istom uzrastu spremna za učenje određenih oblasti, ali i da nekima više odgovara individualni rad, drugima radionice, trećima da sami uče pomoću računara itd.
"Škola pojedinca" koristi informacione tehnologije da bi se potencijal svakog deteta maksimalno iskoristio, a proces sticanja znanja i veština učinio zabavnim.
Nažalost, u praksi je teško organizovati ovakvu vrstu nastave u velikom broju škola jer zahteva mnogo nastavnika i komplikovanu skupu infrastrukturu. U budućnosti bi ovo moglo da se promeni.
Naime, futurolozi koji se na naučnoj osnovi bave predviđanjem razvoja tehnologije u budućnosti predviđaju da bi napredak veštačke inteligencije mogao da dovede do toga da roboti izvode nastavu, najčešće onlajn. To ne znači da će nestati zanimanje nastavnik, naprotiv.
Mudrost, kreativnost i životno iskustvo ljudi u obrazovnom sistemu biće korišćeni za kreiranje planova i programa, definisanje algoritama i programiranje veštačke inteligencije. Procena je da bi do 2030. godine ovakav jedan sistem mogao u potpunosti da zaživi širom sveta.
Koliko god da se eksperti slažu u tome da školski sistem mora biti promenjen, toliko se spore oko toga kako bi neki budući trebalo da izgleda. Slika koju sam opisao samo je jedna od ideja i mogućnosti - čini mi se vrlo verovatna. U svakom slučaju, verujem da će u budućnosti obrazovanje biti jedna od najvažnijih oblasti IT industrije.
(Telegraf.rs/Informer)