VESELIN JEVROSIMOVIĆ: Zbogom kartice
Možete da volite ili ne volite kompaniju "Epl" i njihove pametne uređaje, ali stoji činjenica da sa svakom novom generacijom koju izbace na tržište, oni definišu trendove i pravac razvoja mobilne elektronike u narednom periodu. Nisu uvek prvi koji uvode neku funkcionalnost, ali nakon što oni prihvate promenu, ta funkcionalnost ili dizajnersko rešenje postaje masovno korišćeni standard
Ovoga puta, na nedavno predstavljenim novim verzijama iPhonea, dobili smo eSim.
Naime, pored standardne SIM kartice koja sadrži čip mobilnog operatera i obezbeđuje vezu sa mobilnom mrežom, sada imamo i integrisanu karticu za istu namenu. Otuda i naziv - ugrađena (eng. embedded), od čega je skraćenica ono "e" u nazivu eSim.
To znači da više ne morate da odlazite kod operatera i tražite novu karticu ako izgubite telefon, pređete na 4G mrežu ili želite karticu drugih dimenzija. Dovoljno je da skinete aplikaciju i daljinski će biti podešen SIM čip u telefonu. Ovo je posebno praktično u romingu, jer zadržavate "domaći" broj na klasičnoj kartici i samo dokupljujete paket u zemlji u kojoj se nalazite i podešavate ga na eSimu.
Na ugrađenoj kartici možete imati istovremeno i više brojeva, ali u nekom trenutku može da se koristi samo jedan. Prebacivanje sa broja na broj je jednostavan deo podešavanja uređaja. Manje dimenzije znače i da ćemo imati sve više pametnih časovnika koji ne moraju da zavise od veze sa telefonom.
Osim toga, eSim nije izmislio "Epl", već se radi o standardu koji je uvelo međunarodno udruženje operatera, pa je već podržan u mnogim mrežama širom sveta.
Zbog toga ćemo u narednih godinu ili dve imati sve više modela telefona, svih proizvođača, sa ovom funkcionalnošću.
Kao i u slučaju odustajanja od konektora za slušalice, i ovde je prevashodni motiv proizvođača smanjenje dimenzija uređaja i više prostora za neke druge komponente.
Korisnici bi mogli dobiti mnogo više od toga - kvalitetnije upravljanje svojim nalozima kod mobilnih operatera i mnogo jednostavniji i jeftiniji roming. Ima i onih koji tvrde da je krajnji cilj američkog giganta da uvede sopstvenu globalnu mobilnu mrežu i proširi svoju delatnost na telekomunikacione usluge.
Nisam siguran u kojoj meri im se isplati da postanu konkurencija svojim sadašnjim partnerima, ali ostaje da vidimo kako će se stvari dalje odvijati.
(Telegraf.rs/Informer)