VESELIN JEVROSIMOVIĆ: Čitav internet zavisi od Google-a i Facebooka!

- Portali su izgubili svoju prvobitnu namenu, a Google je postao sinonim za sam internet i osnovno polazište za svako otisnuće u sajber svet - napisao je Veselin Jevrosimović u svojoj kolumni ove nedelje

Veselin Jevrosimović je ove nedelje u svojoj kolumni u Informeru pisao o najvećim tehnološkim gigantima današnjice - Google-u, Facebooku i Amazonu i načinu na koji su oni promenili internet. Evo šta predsednik kompanije Comtrade misli o pomenutoj temi.

"Pre nešto manje od dve decenije, kada je internet postao opšteprihvaćen i prestao da bude rezervisan samo za naučne institucije i tehnološke entuzijaste, pojavila se potreba da "obični" korisnici pronađu najkvalitetnije lokacije sa relevantnim informacijama. 

Tako su nastali portali, sajtovi koji su, pored vesti i onlajn alata, nudili i listu korisnih veb adresa. U međuvremenu se slika interneta značajno promenila, do te mere da postoje i oni koji smatraju da to nije dobro za globalnu računarsku mrežu i osnovne principe na kojima je ona nastala.

Naime, portali su izgubili svoju prvobitnu namenu, a Google je postao sinonim za sam internet i osnovno polazište za svako otisnuće u sajber svet. Preciznije, Google kao pretraživač ili neki od brojnih servisa koji su u vlasništvu ove kompanije (YouTube, Gmail, Google Drive i drugi). Masovna popularizacija društvenih mreža uvela je Facebook u priču kao drugog velikog igrača i praktično najveći portal sa koga se prilazi ostalim sajtovima na vebu.

Statistike govore da bezmalo tri četvrtine poseta najvećim veb sajtovima dolazi direktno sa Google-a ili Facebooka, što drastično menja odnose snaga. Naime, svi ostali sajtovi, uključujući i najveće medijske portale, na taj način zavise od ova dva giganta. Pri tome se broj internet lokacija u poslednjih sedam godina uvećao sa oko 250 miliona na gotovo dve milijarde. U istom periodu, od 2010. do danas, broj internet korisnika se duplirao i sada iznosi oko 3 milijarde i osamsto miliona ljudi. Većina njih svakodnevno koristi Google-ove servise i Facebook. Ako se tome priključi i Amazon, čiji promet višestruko prevazilazi zbir svih ostalih onlajn prodavnica, ispada da internet nije više toliko nezavisan i slobodan od uticaja velikih kompanija, istih onih koje su pokrenuli mladi inovativni ljudi kao svojevrsni bunt protiv tradicionalnog korporativnog sveta.

Neosporan je kvalitet servisa koje nude Google, Facebook, Amazon i slični veliki igrači, ali se postavlja pitanje koliko njihov ogromni uticaj sprečava pojavu novih koncepcija i rešenja. Postoje ideje kako da se internet vrati osnovnoj viziji njegovih tvoraca i ponovo postane mreža ravnopravnih i nezavisnih članova koji jednako doprinose sadržajima. O tome ću detaljnije pisati neki drugi put."

(Telegraf.rs / Izvor: Informer)