Čija je obaveza dekodiranje telefona, i zašto operatori prodaju zaključane uređaje?
Na telekomunikacionom tržištu Srbije, kada je reč o korišćenju mobilnih telefona u drugim mrežama, trenutno vladaju različita pravila, kao i razlozi zbog kojih mobilni operatori prodaju „zaključane“ telefone.
Za neke je, na primer, „zaključavanje“ telefona neophodno radi zaštite korisnika njihovih usluga, dok drugi navode da je to, u stvari „neka vrsta garancije da će korisnik izmiriti sve preuzete obaveze prema matičnom operatoru“.
Kako piše portal Kamatica, advokati za praksu „zaključavanja“ telefona imaju potpuno suprotan stav i tvrde da telefon u momentu prodaje nije vlasništvo operatora, jer je njemu cena za telefon isplaćena i operator ne može ograničavati pravo svojine novog vlasnika bilo kakvim uslovljavanjem.
„Kada neko kupi telefon kao pokretnu stvar on postaje njegov vlasnik samom predajom od strane prodavca, bez obzira na to da li će cenu platiti u ratama ili ne. Postoje slučajevi da se ugovorom predviđa da pravo svojine na kupca prelazi nakon isplate cene i prodavac zadržava pravo svojine do isplate cene, ali tako nešto mora biti izričito ugovoreno“, objašnjava advokat Marko Stanković.
U svakom slučaju, dodaje Stanković, najkasnije nakon što kupac plati cenu telefona operatoru, on postaje i vlasnik tog telefona.
Portal piše da je mobilni operator VIP u ovom trenutku jedini na tržištu koji više ne poručuje uređaje koji su zaključani na mrežu operatora.
„Od 2015. godine svi naši uređaji su 'SIM free' i mogu se koristiti bez prepreka na mreži bilo kog operatora“, kažu u kompaniji VIP.
Ukoliko njihov korisnik ima stariji telefon, objašnjavaju, procedura „otključavanja“ je jednostavna i završava se za jedan dan i tu uslugu ova kompanija ne naplaćuje.
Dodaju i da je praksa „zaključavanja“ telefona „neka vrsta garancije da će korisnik platiti svoje račune prema mobilnom operatoru".
„Korisnik koji ima stariji telefon treba prvo da pozove korisnički servis, kaže ime i broj uređaja i zatraži kod za otključavanje. Kod se najčešće odmah prosleđuje korisniku jer se već nalazi u našoj bazi. Uslugu otključavanja uređaja ne naplaćujemo“, preciziraju u VIP-u.
U kompaniji „Telekom Srbija“, piše portal, za to imaju potpuno drugačije objašnjenje.
Kako navode, uređaji koji se prodaju na njihovim prodajnim mestima zaključani su zbog „bolje tehničke zaštićenosti i svođenja na najmanju meru zloupotreba uređaja, koje utiče na korisničko iskustvo“.
Telefon može da „otključa“ samo onaj ko je i potpisao ugovornu obavezu, i to kad ona istekne.
„Zahtev se podnosi ili pozivom kontakt centru, (razgovor sa operatorom se naplaćuje 10,17 dinara ukoliko se poziv obavlja iz matične mreže), ličnim dolaskom do poslovnice ili mejlom“, navode u „Telekomu“.
Ukoliko se vlasnik odluči da mejlom dostavi zahtev neophodno je da pored imena i prezimena navede broj uz koji je kupljen uređaj, šifru korisnika, datum rođenja, model i oznaku telefona, objašnjavaju proceduru u „Telekomu Srbija“.
Prema njihovim rečima, sve to može trajati nekoliko dana, jer se u većini slučajeva zahtev prosleđuje dobavljaču nakon čega se čeka odgovor, a usluga je besplatna.
„Otključavanje“ se ne naplaćuje ni u „Telenoru“, a korisnik sve završava za dan ili dva, kažu u ovoj kompaniji.
Kod njih se zahtev šalje isključivo elektronskom poštom uz osnovne podatke o korisniku, kao i broj i model uređaja. „To je moguće nakon isteka ugovorne obaveze ili za vreme njenog trajanja, ali ako korisnik isplati punu cenu uređaja“, navode u „Telenoru“.
Dodaju da time pokušavaju „da zaštite vlasnike uređaja od potencijalnih zloupotreba i krađa“.
(Telegraf.rs/Kamatica.com)