Novi AI sistem će zauvek promeniti način na koji pretražujemo internet
Najveća promena u načinu na koji pretraživači isporučuju informacije od devedesetih godina dešava se upravo sada. Umesto ukucavanja ključnih reči i pretraživanja linkova, ulazimo u eru razgovornog pretraživanja, gde možete postavljati pitanja prirodnim jezikom i dobijati odgovore koje generiše veštačka inteligencija na osnovu informacija sa interneta.
Sve je počelo 1994. godine kada je Džeri Jang kreirao Yahoo, hijerarhijski direktorijum veb sajtova. Iako je u to vreme delovao revolucionarno, sa današnje perspektive je jasno da je bio samo prvi korak. Krajem devedesetih pojavili su se razni pretraživači poput AltaVista, WebCrawler i HotBot, koji su indeksirali sadržaj.
Pravu revoluciju je doneo Google 1998. godine svojim inovativnim pristupom. Umesto da samo skenira sadržaj, Google je procenjivao relevantnost sajta na osnovu toga koliko drugih sajtova linkuje ka njemu. Pojednostavljeno rečeno: što je više citiran negde drugde, to ga je Google smatrao pouzdanijim i bolje rangirao u rezultatima pretrage.
Budućnost pretraživanja: Razgovori umesto ključnih reči
Sundar Pičai, CEO Google-a, predstavio je u maju 2023. godine "AI Overview" - sistem koji koristi velike jezičke modele (LLM) za generisanje odgovora kakve biste očekivali od stručnjaka ili pouzdanog prijatelja. "Ovo je jedna od najpozitivnijih promena koje smo uradili u pretraživanju već dugo, dugo vremena", izjavio je Pičai za MIT Technology Review.
Ova promena fundamentalno menja vrste upita koje Google može da obradi. Na primer, možete postaviti kompleksno pitanje poput: "Idem u Japan na nedelju dana sledećeg meseca. Ostaću u Tokiju, ali želim da napravim nekoliko jednodnevnih izleta. Da li se dešavaju neki festivali u blizini? Kakav će biti surfing u Kamakuri? Da li nastupaju neki dobri bendovi?" I dobićete kompletan odgovor, ne samo link ka Reddit-u.
Izdavači su, međutim, zabrinuti zbog budućnosti u kojoj će saobraćaj sa pretraživača - koji je bio osnovni stub veba od pre Google-a - nestati. OpenAI ChatGPT je već dobio pristup vebu, Microsoft je lansirao generativne rezultate pretrage za Bing, a Meta razvija svoju verziju. Startup Perplexity takođe radi na sličnoj tehnologiji.
Problem koji se javlja je da modeli veštačke inteligencije ponekad mogu da izmisle informacije ili "haluciniraju". Štaviše, generativna AI može dati potpuno nov odgovor na isto pitanje svaki put ili pružiti različite odgovore različitim ljudima na osnovu onoga što zna o njima.
Ipak, ovo je budućnost pretrage. Iako ćemo i dalje koristiti pretraživače za navigaciju po vebu i otkrivanje novih i zanimljivih izvora informacija, linkovi odlaze u drugi plan. Način na koji AI može da sastavi dobro obrazložen odgovor na gotovo svako pitanje, koristeći podatke u realnom vremenu sa celog veba, jednostavno nudi bolje iskustvo.
"Ne radi se uvek samo o pretrazi i davanju odgovora", kaže Pičai. "Ponekad će to biti akcije. Ponekad ćete komunicirati u stvarnom svetu. Postoji pojam univerzalne asistencije kroz sve to."
(Telegraf.rs)