"Možda je utvrđenje probijeno" Da li je regulatorna politika Britanije zbacila Meta-u sa trona?
Stručnjaci za politiku kažu da će ishod sigurno ohrabriti antimonopolske regulatore širom sveta
Kratke, animirane fotografije, odnosno čuveni GIF-ovi, koji su obeležili digitalnu kulturu 90-ih i 2000-ih mogli bi da "izađu iz mode", kako se korisnici na internetu masovno okreću upotrebi emodžija i videa. Ipak, ono što je ovaj put sporno, jeste i pitanje u čijem su zaista vlasništvu.
Dugotrajna pravna bitka oko toga ko može da kontroliše pristup njima, kulminirala je ove nedelje retkim porazom Meta-e, roditelja Fejsbuka, i mogla bi da ima velike posledice za regulaciju velikih tehnologija.
Iako su ulozi samog slučaja bili relativno mali, stručnjaci za politiku kažu da će ishod sigurno ohrabriti antimonopolske regulatore širom sveta.
Meta morala da odustane od akvizicije
U utorak su britanski regulatori primorali Meta-u da prekine svoju kupovinu Giphy-ja iz 2020. godine, jedne od najvećih internet biblioteka GIF-ova za pretraživanje.
Iako se Meta borila protiv raskida, nakon što je žalbeni sud prošlog leta u velikoj meri potvrdio vladinu odluku, kompanija je ove nedelje saopštila da će prodati Giphy.
To je prvi put da je bilo koja vlada - i to ona van Sjedinjenih Država - uspešno primorala Meta-u da prihvati raskid, iako delimičan, otkako su regulatori širom sveta počeli da ispituju njenu ekonomsku dominaciju.
"Možda je utvrđenje provaljeno", rekao je Džoel Mitnik, advokat za zaštitu konkurencije u advokatskoj firmi Cadwalader, Wickersham & Taft.
Meta je, više od bilo koje druge tehnološke kompanije, privukla pažnju regulatora zbog svojih akvizicija, koje su kritičarima često izgledale kao pokušaji da se ubiju potencijalne konkurentske pretnje pre nego da procvetaju. Posebno su ukazali na njegov dogovor za Instagram 2012. i Whatsapp iz 2014., koji su bili daleko skuplji od 400 miliona dolara koje je navodno kompanija platila za Giphy.
Meta se trenutno brani od antimonopolske tužbe američke vlade koja želi da primora kompaniju da izdvoji Instagram i WhatsApp, i još jednu koja bi blokirala noviju predloženu akviziciju pokretanja virtuelne stvarnosti poznatog kao Within Unlimited.
Kompanija je ove nedelje saopštila da će nastaviti da istražuje akvizicije uprkos presudi Ujedinjenog Kraljevstva. U donošenju svoje odluke, regulator konkurencije u Velikoj Britaniji rekao je da Meta-ina Giphy akvizicija rizikuje da eliminiše konkurenta u digitalnom oglašavanju i odseče pristup trećim stranama Giphi-jevim GIF-ovima.
GIF-ovi nisu osnovni deo Meta-inog poslovanja
Kompanija je umesto toga pokušala da se repozicionira kao lider u tehnologiji virtuelne realnosti.
"Čak i kada je Meta-in ugovor prvi put objavljen, on je bio naširoko smatran kao greška, a ne očigledna pretnja konkurenciji", kaže Adam Kovačević, izvršni direktor Chamber of Progress, grupe za zastupanje industrije koju delimično finansira Meta.
"Skoro niko nije mislio da Meta ovim sporazumom obezbeđuje neku vrstu velikog udara", napisao je Kovačević na Twitter-u, tvrdeći da je slučaj prvenstveno služio kao politička vežba za britanske regulatore da pokažu svoju relevantnost nakon Bregzita.
Ohrabreni regulatori mogli bi da blokiraju ili pokrenu više slučajeva u kojima se navodi antikonkurentsko ponašanje.
Ali samo zato što bi slučaj Giphy mogao da inspiriše više sprovođenja, to ne znači nužno da će oni biti uspešni.
To je zato što se na velikim tržištima kao što su Sjedinjene Države, antimonopolski slučajevi prvo moraju dokazati na sudu pre nego što se mogu izreći bilo kakve kazne. A američki sudovi obično ne uzimaju u obzir strane antimonopolske presude.
(Telegraf.rs)