Deepfake klipovi polako osvajaju TikTok: Evo kako da ih uočite
Iako se deepfakes često koriste kreativno ili za zabavu, ova tehnologija se sve više koristi u kampanjama dezinformacija, za krađu identiteta i za diskreditaciju javnih i poznatih ličnosti
Jedna od najpopularnijih svetskih platformi društvenih medija, TikTok, sada je domaćin stalnog toka deepfake klipova.
Deepfake, ili duboki fejkovi, ako hoćemo direktan prevod, su video snimci u kojima je lice ili telo subjekta digitalno izmenjeno da bi izgledalo kao neko drugi – obično poznata osoba.
Jedan značajan primer je @deeptomcriuse TikTok nalog, koji je objavio desetine deepfake video snimaka u kojima se predstavlja kao Tom Kruz i privukao je oko 3,6 miliona pratilaca.
U drugom primeru, izvršni direktor kompanije Meta Mark Zakerberg priznaje zavereničko deljenje podataka. Nedavno se pojavio i veliki broj glupih video snimaka sa glumcima kao što su Robert Petinson i Kijanu Rivs.
Iako se deepfakes često koriste kreativno ili za zabavu, ova tehnologija se sve više koristi u kampanjama dezinformacija, za krađu identiteta i za diskreditaciju javnih i poznatih ličnosti.
I dok je tehnologija potrebna za njihovu izradu sofisticirana, postaje sve dostupnija.
Jedno je sigurno – deepfakes su tu da ostanu. Pa šta možemo da uradimo u vezi sa njima?
Različite uloge
Manipulacija teksta, slika i snimaka dugo je bila osnova interaktivnosti. I deepfakes nisu izuzetak; oni su rezultat duboko usađene želje za učešćem u kulturi, pripovedanju, umetnosti i remiksovanju.
Tehnologija se uveliko koristi u digitalnoj umetnosti i satiri. Pruža prefinjenije (i jeftinije) tehnike za vizuelno umetanje, u poređenju sa zelenim ekranima i kompjuterski generisanim slikama.
Deepfake tehnologija takođe može da omogući autentično uskrsnuće preminulih glumaca ili drugih istorijskih ličnosti. Ova tehnologija čak može igrati ukogu u pomaganju ljudima da ponovo razgovaraju sa svojim preminulim voljenim osobama.
Ova tehnologija se takođe, nažalost, zloupotrebljava
Smatra se da deepfake tehnologija sa sobom nosi nekoliko društvenih problema kao što su:
- Deepfakes se koriste kao "dokaz" za druge lažne vesti i dezinformacije.
- Deepfakes se koriste za diskreditaciju poznatih ličnosti i drugih javnih ličnosti.
- Poteškoće u obezbeđivanju proverljivih snimaka za političku komunikaciju, zdravstvo i izborne kampanje.
- Lica pravih ljudi se koriste u deepfake pornografiji.
Osim toga, deepfakes se takođe koriste u prevarama sa identitetom i drugim prevarama, posebno u obliku video poruka od "kolege" ili "rođaka" koji traži transfer novca.
Pa, kako otkriti deepfake?
Obično, prvi znak deepfake-a je da ćete imati osećaj kao da nešto nije baš u redu. Ako dobijete taj osećaj, pogledajte pažljivije lice subjekta i zapitajte se:
- Da li je lice previše glatko ili postoje neobične senke na jagodicama?
- Da li pokreti kapaka i usta izgledaju nepovezani, usiljeni ili na neki drugi način neprirodni?
- Da li kosa izgleda lažno? Trenutna deepfake tehnologija se bori da održi originalni izgled kose (posebno brade na licu).
Kontekst je takođe važan:
- Zapitajte se šta ta osoba govori ili radi. Ovde će biti relevantno sve što deluje van karaktera te osobe.
- Potražite onlajn ključne reči o video snimku ili osobi u njemu, jer će mnogi sumnjivi deepfake klipovi već biti raskrinkani.
- Pokušajte da procenite pouzdanost izvora. Ako ste na platformi društvenih medija, da li je nalog verifikovan?
Mnogi od navedenih saveta tiču se osnovne digitalne pismenosti i zahtevaju od vas dobro rasuđivanje.
Kao što možete videti u video snimku iznad, ovo nije neka aplikacija ili filter, koja, recimo, vama omogućava da stavite svoje lice na telo nekog glumca u nekoj filmskoj sceni.
Ovo ne može da radi svako, jer je u pitanju sofisticiran softver koji zahteva određeno tehničko znanje.
Ovu tehnologiju su koristile i vlade širom sveta, a nedavno smo imali priliku da vidimo i ukrajinskog predsednika Volodimira Zelenskog u jednom od ovih videa, jer se ova tehnologija sve više koristi kao oružje u informacionom ratu.
Konačno, ako uspete da uočite deepfake, nemojte to držati za sebe. Uvek takve stvari prijavljujte, ako je kontekst negativan.
(Telegraf.rs)