"Sajber lopovi" vas stalno vrebaju iz inboksa: Šta je "fišing" i kako ga prepoznati?
Nije dovoljno samo ignorisati sumnjive linkove i uzdati se u (ne)pismenost osobe koja pokušava da iz vas izvuče željenu informaciju, pošto su sajber napadi i pokušaji krađe identiteta postali veoma složeni i sofisticirani
"Fišing" (eng. phishing) predstavlja jednu od najčešćih internet prevara i označava pokušaj krađe ličnih podataka posredstvom veb-sajtova, imejl korespodencije, SMS poruka, pa čak i telefonskih poziva. Pojam se može prevesti kao "pecanje", kojim sajber kriminalci nastoje da "upecaju" vaše podatke, koje kasnije mogu zloupotrebiti u različite svrhe ili ih prodati dalje.
Više nije dovoljno ignorisati sumnjive linkove i uzdati se u (ne)pismenost osobe koja pokušava da iz vas izvuče željenu informaciju, kao znak da nešto nije u redu. Sajber napadi i pokušaji krađe identiteta postali su veoma složeni i sofisticirani, do te mere da ne možete biti sigurni ni u čiju verodostojnost.
Jadan od poslednjih "trendova" u ovoj oblasti su tzv. korporativne prevare, koje odlikuje to što dobijate imejlove koje su navodno poslale vaših kolege i koji su potpisani njihovim imenom i funkcijom koju obavljaju, ali je, u stvari, reč o lažnom predstavljanju.
Kompanije sve više prepoznaju koliku opasnost mogu da predstavljaju informacije koje dospeju u pogrešne ruke, pa sve više novca ulažu u obuku zaposlenih kako bi lakše prepoznali različite vidove onlajn prevara i znali kako da se izbore se njima.
Istraživanja su pokazala da prevaranti uspeju da obmanu tek 3 odsto svojih potencijalnih žrtava uz pomoć uobičajenih poruka namenjenih za "pecanje" podataka, dok u daleko sofisticiranijim napadima više od 70 odsto biva uspešno prevareno. Onih koji bivaju prevareni, kažu da im je teško da prepoznaju pažljivo napisane imejlove koji predstavljaju mamac za krađu identiteta.
Podrazumeva se da je jako važno da ispitate imejl adresu svakoga ko vam šalje poruke, naročito ako primetite da su vam reči ili ton kojim vam se ta osoba obraća - pomalo sumnjivi. Američka kompanija koja se bavi sajber bezbednošću - Baraccuda, tvrdi da svaka 10. osoba klikne na imejl koji šalju prevaranti.
Iako ne postoji višenamenska formula za prepoznavanje pokušaja prevare, stručnjaci ističu da bi trebalo da se vodimo geslom: "Ako nešto zvuči isuviše dobro da bi bilo istinito, onda verovatno i nije!".
(Telegraf.rs)