Od Facebooka do Pornhuba: Koliko nam ličnih podataka aplikacije zaista uzimaju?
Popularni sajtovi i aplikacije rangirani su prema procentu podataka koje "uzmaju" od korisnika ili koje im korisnici sami daju
Danas se više ne postavlja pitanje da li koristimo internet svakodnevno, već koliko vremena provodimo koristeći ga.
Omasovljenje njegove upotrebe ima i onu - lošu stranu, pa kada se već naši životi svakim danom sve više sele "na mrežu", oni koji od toga najviše profitiraju imaju i najviše razloga da prate šta se u tim žvotima i dešava.
Zbog toga stalno i slušate o tome kako vam velike internet kompanije, čije usluge koristite "besplatno", kradu naše lične podatke, i čitate savete o tome kako da se od toga što bolje zaštite i da im što manje informacija ostavite "na izvolte".
A kolika je zaista količina podataka koje internet servisi, koje svakodnevno koristimo, preuzimaju od nas, na osnovu naše "kliktanja"?
Kompanija Clario, koja se bavi sajber bezbednošću i zaštitom privatnosti na internetu, objavila je listu popularnih sajtova i aplikacija rangiranih prema tome koliki je procenat podataka koje one od korisnika traže, ili koje im korisnici sami daju.
Nabrojano je ukupno 32 lična podatka (gore desno, na slici) koje različite aplikacije traže od svojih korisnika prilikom registracije ili korišćenja: od imena i prezimena, imejl adrese, godina i pola, preko verskog i političkog opredeljenja, statusa zaposlenosti, lokacije na kojoj korisnik stanuje ili se trenutno nalazi, hobija, težine, visine...
Pretpostavljamo da vas neće ni malo iznenaditi da je Facebook taj koji prikuplja ubedljivo najviše podataka, čak 70,59 odsto do svih nabrojanih kategorija.
Iza njega je druga Facebookova društvena mreža - Instagram, sa 58,82 odsto podataka. Treće i četvrto mesto zauzimaju dejting aplikacije Tinder i Grindr sa 55,88 i 52,94, dok se na pretom mestu našao Uber sa identičnim procentom sakupljenih podataka kao i njegov prethodnik.
Među 48 pozicija na listi nalaze se striming servisi, kao što su Spotify i Netflix, različiti globalno popularni brendovi (Nike, McDonalds), najveće onlajn prodavnice (Amazon, eBay), društveni mediji (Twitter, TikTok) i bojni drugi sajtovi i aplikacije...
Zanimljivo je, međutim, da se skoro na začelju liste nalazi najpopularnija i najkorišćenija aplikacija za razmenu kratkih poruka, koja je takođe u vlasništvu komapnije Facebook. Pa tako, koja prema istraživanju kompanije Clario, WhatsApp korisnicima "uzima" samo 11,76 odsto navedenih podaka.
Poslednji na listi i ubedljivo najbolji, kada je količina prikupljenih podataka u pitanju je najpopularniji pornografski sajt na intrnetu - Pornhub, koji od svojih korsnika prikuplja samo 5,88 odsto podataka.
Po ovome izgleda da je sa Pornhubom - diskrecija definitivno zagaranovana!
(Telegraf.rs)