Brutalno vređanje u stihu: Zašto je distrek postao glavno oružje jutjubera?
Ono što danas razlikuje distrek u odnosu na njegove početke je to što on danas brutalniji, pa je nekadašnje posprdno prozivanje zamenilo sve brutalnije vređanje kroz rimu
Omasovljenje YouTube kulture, sve veća popularnost jutjubera i ogroman broj ljudi koji ih prate, dovelo je do stvaranja međusobnih rivalstava, koja su oni koji u YouTube-a žive, pretvorili u način za sticanje još većeg broja klikova.
"Prozivke" među jutjuberima nisu nov trend, iako sa porastom njihovog broja, popularnosti i broja njihovih pratilaca, što sa sobom povlači i borbu za privlačenje što većeg broja sponzora i oglašivača, "diss" kultura doživljava svoju "renesansu".
"Diss track" (ili "diss song") potiče iz sredine devedesetih godina, u vreme najžešćeg rivalstva hip-hop kultura Istočne i Zapadne obale SAD. "Diss" je skraćenica od "disrespect", engleske reči koja označava nepoštovanje nekoga.
Reperi su distrek pesme koristili (i danas koriste) za verbalni napad na suparnika ili za odgovor na nečiji napad, odnosno parodiranje, prozivku ili omalovažanje nečije pesme, nastupa ili njega samog.
Ono što danas razlikuje distrek u odnosu na njegove početke je to što on danas brutalniji, pa je nekadašnje posprdno prozivanje zamenilo sve brutalnije vređanje kroz rimu.
Iako distrek u hip-hopu nikada nije prestao da postoji, njegova zastupljenost je u 2000.-im godinama opadala. Tokom druge polovine 2010.-ih godina dolazi do njegovog ponovnog omasovljenja, s tim što ovoga puta reperi nisu glavni nosioci trenda, već ga preuzimaju ljudi sa internet platformi izvan sveta muzike - posebno jutjuberi.
Rivajval brutalnih prozivki u stihu popularnim jutjuberima drastično je povećao broj pregleda, pa su ih oni najpopularnji na svojim distrek "radovima" imali na desetine a neki i stotine miliona.
To im je, naravno, donelo i veliku finansijsku korist, pa su poznati jutjuberi, kao što su braća Logan i Džejk Pol, RiceGum, KSI i PewDiePie, od Google AdSense prihoda bili "dobri" više stotina hiljada ili miliona dolara.
Tako je 2018. godine singl Džejka Pola "It's Everyday Bro" dobio platinastu RIAA oznaku (RIAA - Recording Industry Association of America - engl. Američko udruženje diskografskih kuća). Odgovor jutjubera RiceGum-a i Alise Vajolet na Polovu prozivku bila je pesma "It's Every Night Sis", koju je takođe postala platinasta.
Naravno, ovaj trend ima i svoju balkansku stranu, pa je tako distrek postao i deo "opisa posla" srpskih jutjubera. I naravno, kako drama uvek najbolje prolazi i donosi najviše klikova i preglada, međusobne prozivke, distrekovi i odgovori na njih (u stihu ili u suzama) "rade svoj posao" koji se meri šestocifrenim ili sedmocifrenim bojem pregleda.
A dokle jedna distrek priča može da ode, govori to što su, pre nekoliko meseci, dvoje popularnih domaćih jutujubera vodili žučnu raspravu o međusobnom prozivanju u jutarnjem programu jedne televizije sa nacionalnom frekvencijom.
I koliko god rasprava o negativnom uticaju jutjubera na decu, koja je bila deo ove polemike i izazvala distrek pesmu kao odgovor, zaista mogla da postavi neka ozbiljna pitanja koja zahtveaju iste takve odgovore, ona je i jednom i drugom akteru ovde "drame" donela samo još više monetizovanih pregleda njihovih videa i koju stotinu evra više na računu.
Ono što je pre četvrt veka počelo kao posprdna prozivka prividno ili realno sukobljeni američkih hip-hopera, danas je zahvaljujući sve dominantnijoj komunikaciji putem YouTube-a i ostalih društvenih mreža, postalo jedno od glavnih načina zarade klikova, pregleda ili sledujućeg prihoda od prikazivanja reklama.
A kako su pozivke i "drama" vrlo čest način privlačenja pažnje YouTube publike - dok bude distreka biće i pregleda...
(Telegraf.rs/MBJ)