Čak je i Zakerberg shvatio da Facebook nije budućnost Facebooka - a ovo su promene koje se sprema da izvede
Da li je kasno za stvaranje bolje društvene mreže?
Svega nakon nekoliko redova teksta u velikom postu koji je objavio Mark Zakerberg, direktor Facebooka iznosi prilično iznenađujuće priznanje: "iskreno, trenutno uopšte nemamo jaku reputaciju koja se tiče servisa koji štite privatnost ljudi.
Ova linija predstavlja kontekst za post Marka Zakerberga koji se bavi privatnošću, porukama i budućnošću Facebooka.
Problem nije samo užasna reputacija Facebooka kada je u pitanju bezbednost podataka, već to što smo stigli do trenutka kada vođa kompanije može uzme godine nepoverenja i prave štete po ljude kao nešto što je zdravo za gotovo.
U svom najnovijem postu Zakerberg pokušava da refiniše Facebook.
Društvena mreža koju je gradio poslednjih 15 godina se oslanja na model privatnosti i deljenja koji je problematičan i štetan.
Ljudi sada zahtevaju privatnost, a Zakerberg je zaključio da Facebook današnjice to ne može da im ponudi.
Počećemo sa očiglednim: Facebook nije popularan. Najnovija istraživanja pokazuju da je reputacija kompanije značajno opala poslednjih godina i zbog toga se nalazi na poslednjem mestu najvidljivijih kompanija u SAD.
Nakon godina skandala i posebno neprijatne 2018. godine, Facebook je postao sinonim za krađu podataka i njihovo curenje, lažne vesti, propagandu, nezadovoljstvo, praćenje korisnika zbog oglasa. Generalno, Facebook više nije prijatno mesto na internetu.
Pisanje veoma dugačkog bloga neće ovo promeniti. Većim delom sve se vrti oko namere Marka Zakerberga. Sve ovo je samo signal ljudima, novinarima i vladama koji pokazuje gde kompanija želi da usmeri svoje napore.
Trebalo bi da prestanemo da doživljavamo Facebook kao liste prijatelja, lajkove i vesti. Mark Zakerberg želi da ga posmatramo kao kolekciju dobro povezanih servisa kao što su WhatsApp, Instagram i Messenger.
Kako bi se to desilo, Zakerberg tvrdi da će se društvena mreža refokusirati oko male grupe zaštićenih servisa za slanje poruka.
On opisuje platformu koja je lična, ozbiljno gleda na vašu privatnost i nije isključivo bazirana na vestima - koje su možda tačne, a vrlo verovatno nisu.
Platformu na kojoj će ljudi biti sigurni da ono što kažu ostaje bezbedno i neće biti zloupotrebljeno.
Ovo je budućnost za koju se nada da će uspeti da ostvari.
Sve ovo zvuči kao da Mark Zakerberg želi da napravi novi Facebook.
Ipak, ono što nije spomenuto je News Feed - jezgro Facebookovog uspeha, zarade i haosa.
To je mesto gde ljudi dobijaju sve informacije o prijateljima i odakle dolazi najveća zarada zbog oglasa i reklama.
Međutim, News Feed je ujedno odgovoran i za najveći deo Facebookovih problema.
To je takođe mesto gde se šire dezinformacije, gde dolazi do ostrašćenih borbi i gde se mnogi takmiče za najbolju poziciju pred očim akorisnika.
Ne postoje naznake da će News Feed, ili bilo koji drugi deo Facebooka, nestati preko noći. Ali Zakerberg je izgleda zainteresovan da pažnju prebaci sa problema koje News Feed izaziva ka znatno ograničenijem modlu deljenja informacija.
To je nešto što već postoji, a najbolji primer je WhatsApp - model koji je znatno privatniji, ali koji i dalje može da dovede do problema.
Na samom kraju, sve ovo bi trebalo da uzmemo sa više nego zdravom dozom skepticizma.
Zakerberg je i u prošlosti donosio velike izjave o budućnosti koje su vrlo retko postajale deo stvarnosti na način na koji ih je opisivao.
Jedan od tih primera jeste obećanje o dodavanju opcije za brisanje istorije na Facebooku. Ovaj alat je trebalo da stigne u prvoj polovini 2018. godine, ali je sada dolazak prebačen za kraj 2019. godine.
Trenutno je više nego očigledno da je Mark Zakerberg shvatio kuda se stvari kreću, a Facebook kasni i nalazi se na začelju.
Današnji Facebook ljudima ne nudi ono što žele, već naprotiv, radi stvari koje definitivno ne žele, i čini se da je Zakerberg napokon spreman da proba nešto drugo.
(Telegraf.rs/The Verge)