Magični trik Marka Zakerberga: Kako je Facebook učinio da 1,5 milijardi korisnika "nestane" iz EU?

Kompanija na sve načine pokušava da izbegne stroge zakone o privatnosti korisnika

Facebook je "preselio" više od 1,5 milijardi korisnika van dosega evropskog zakona o privatnosti, uprkos obećanju Marka Zakerberga da će primeniti novu regulativu na globalnom nivou.

RUŽNA ISTINA: Tajni mejl potpredsednika Facebooka otkriva najmračnije tajne i pravi cilj ove društvene mreže

Kako prenosi Guardian, prilikom promene uslova korišćenja, Facebook je preneo odgovornost za sve korisnike van SAD, Kanade i EU sa svog međunarodnog sedišta u Irskoj na glavnu kancelariju u Kaliforniji. To znači da će ti korisnici sada biti na stranicama koje se uređuju američkim, a ne irskim zakonom.

To bi trebalo da se dogodi malo pre nego što Evropska unija primeni Opštu uredbu o zaštiti ličnih podataka (GDPR) 25. maja. Facebook bi pod GDPR-om mogao da bude odgovoran za novčane kazne do četiri odsto globalnog saobraćaja, što je oko 1,6 milijardi dolara, ako prekrši nova pravila o zaštiti podataka.

Glavna promena vezana je za način evidencije korisnika prilikom prijave poreza. Ranije ovog meseca, na pitanje da li će njegova kompanija obećati zaštitu u skladu sa GDPR-om svojim korisnicima širom sveta, Zakerberg je ogovorio da "se još pregovara oko detalja, ali da bi u tom smeru, u suštini, trebalo da ide cela stvar".

Nedelju dana kasnije, tokom rasprava pred američkim Kongresom, Zakerberg je ponovo upitan da li ce se GDPR primenjivati na sve korisnike Facebooka na šta je njegov odgovor bio potvrdan - ali samo što se tiče regulativa, ne i mera zaštite.

Nakon afere sa firmom Cambridge Analytica, Facebook je predstavio paket mera koje korisnicima omogućavaju ostvarivanje prava u skladu GDPR-om, kao što je preuzimanje i brisanje podataka te nove kontrole sakupljanja podataka.

Iz Facebooka su za Rojters rekli da "svuda primenjuju iste mere zaštite privatnosti, bez obzira na to da li je reč o sporazumima sa Facebook Incom ili Facebook Irskom".

Kompanija je dodala da je nova promena izvršena samo "jer zakon EU zahteva specifičan jezik" u pravilima o privatnosti, koji američki zakon nema, piše Tportal.

Istraživac Lukas Olejnik se ne slaže s tim i ističe da je promena donela velike posledice pogođenim korisnicima.

- Ovo je bez presedana velika promena po pitanju privatnosti podataka. Promena ce smanjiti garancije za privatnost i prava korisnika, s brojnim posledicama, naročito za zahteve o saglasnošću. Korisnici će jasno izgubiti neka postojeća prava jer su američki standardi niži od onih u Evropi, rekao je.

Facebook takođe navodi da promena uslova nema veze sa izbegavanjem poreza. To znači da će korisnici iz Irske o kojima se govori i dalje postojati u Irskoj, i o njima će se voditi evidencija za porezne svrhe, a Facebook će nastaviti s uknjiženjem svojih prihoda putem irske kancelarije.

O zaštiti privatnosti brinuće se, međutim, sedište u Kaliforniji.

I druge američke multinacionalne kompanije rade slične korake. LinkedIn, na primer, treba da premesti svoje korisnike koji nisu u zemljama članicama EU u svoju američku podružnicu, a to će učiniti 8. maja.

- Jednostavno smo pojednostavili ugovore kako bismo se pobrinuli za to da svi članovi razumeju entitet kompanije LinkedIn koji je odgovoran za njihove lične podatke, naveli su u toj kompaniji.

(Tanjug)