Poražavajuća istina o lažnim vestima na Twitteru - i zašto ih šerujemo češće nego istinite
Otkriven razlog koji stoji iza naše želje da šerujemo lažne priče
Lažne vesti se na Twitteru šire brže i dalje nego istinite, a tu neravnotežu u najvećoj meri ne stvaraju ljudi nego takozvani"botovi", kompjutersi programi za komunikaciju na internet servisima.
U studiji istraživača s instituta za tehnologiju u Masačusetsu (MIT) ispitano je oko 126.000 priča koje je podelilo tri miliona ljudi na Twitteru od 2006. do 2017. godine, a istraživači su ustanovili da je 70 posto veća verovatnoća da će se među korisnicima te društvene mreže deliti lažne vesti.
Studija objavljena u časopisu Science jedna je od najsveobuhvatnijih nastojanja da se proceni dinamika širenja lažnih vesti na društvenim mrežama.
Twitter i druge društvene mreže poput Facebooka pod lupom su vlasti SAD-a i drugih međunarodnih regulatora koji tvrde da društvene mreže čine premalo kako bi se sprečilo širenje lažnih vesti.
Lažne priče se znatno brže i dalje šire nego istinite u svim kategorijama informacija, ali je to bilo naglašenije u slučaju lažnih vesti o terorizmu, prirodnim katastrofama, nauci, urbanih legendi ili finansijskih informacija, rekli su istraživači.
Iako se tolerisanje "botova" na Twitteru posebno kritikuje, istraživači s MIT-a su utvrdili da ti automatizovani računi ubrzavaju širenje lažnih i i istinitih vesti podjednako, što znači da su ljudie odgovorniji za širenje lažnih vesti.
Istraživač s MIT-a Sorouš Vosougi rekao je da je verovatnije da će ljudi širiti lažne vesti jer su interesantnije i privlače više pažnje kao i senzacionalistički naslovi.
- Jedan od razloga zašto lažne vesti više iznenađuju je to što su protivne očekivanjima ljudi, rekao je Vosougi u razgovoru i dodao:
- Ako neko izmisli glasinu koja je protivna onome što ljudi očekuju, veće su šanse da će ona biti prosleđena i šerovana dalje.
Iako je istraživanje bilo fokusirano na Twitter, istraživači su rekli da se njihovi nalazi mogu primeniti i na druge društvene medijske platforme, uključujući tu i Facebook.
Twitter je studiju delom finansirao a osigurao je i pristup podacima kako bi rezultati bili što verodostojniji.
(Telegraf.rs)