Da li će Google biti razbijen? Američka vlada razmatra oštre mere

Vreme čitanja: oko 1 min.
Foto: Koshiro K / Shutterstock.com

Američko Ministarstvo pravde (DOJ) razmatra mogućnost da razbije Google, kao deo antimonopolskih mera koje bi sprečile dominaciju kompanije u oblasti pretrage. Ovaj korak dolazi nakon presude iz avgusta, kojom je Google proglašen za monopolistu na tržištu pretrage.

Prema DOJ-u, potrebne mere mogu uključivati ugovorne zabrane, nediskriminatorne uslove korišćenja proizvoda i strukturne promene koje bi ograničile Google u daljoj kontroli tržišta.

Jedan od predloga je uvođenje ekrana za izbor pretraživača, koji bi omogućio korisnicima da biraju druge pretraživače umesto Google-a. DOJ takođe razmatra mere koje bi onemogućile Google-u da koristi svoje proizvode, kao što su Chrome, Play prodavnica i Android, kako bi ojačao poziciju svojih pretraživačkih usluga u odnosu na konkurente.

Prema izveštajima, Google troši milijarde dolara godišnje na dogovore sa kompanijama kao što su Apple i Samsung, kako bi osigurao da njegov pretraživač bude podrazumevan na njihovim uređajima. Ukidanje ovih ugovora bi značajno oslabilo njegovu poziciju na tržištu.

Mogući ishodi i reakcije Google-a

Iako se razmatraju ozbiljne promene, stručnjaci ocenjuju da je manje verovatno da će Google biti razbijen. Najizglednija opcija je da će sud zahtevati ukidanje ekskluzivnih ugovora, čime bi se korisnicima olakšalo korišćenje drugih pretraživača.

Google je najavio žalbu na presudu, naglašavajući kvalitet svojih proizvoda, dok je potpredsednica za regulatorne poslove, Li-En Malholand, označila predloge DOJ-a kao "radikalne" i upozorila na moguće posledice po konkurenciju i inovacije.

Odluka o daljim koracima mogla bi da se očekuje tek 2025. godine, ali je sigurno da će pravni proces trajati godinama, s obzirom na najavljene žalbe i dalje sudske procese.

DOJ je odlučan da spreči Google-ovo monopolističko ponašanje, ali konačni ishod će zavisiti od dugotrajnog pravnog procesa. Iako je razbijanje Google-a manje verovatno, mogući su ozbiljni udarci na njegovu poslovnu strategiju, posebno u pogledu ekskluzivnih ugovora i distribucije proizvoda.

(Telegraf.rs)