Apple i Meta kažu "ne" Evropi: Zbog nejasnih zakona, giganti koriste najjače adute - povlačenje proizvoda

Vreme čitanja: oko 2 min.

Ako nijedna strana ne popusti, neizvesno je kako će se tržište razvijati

Foto: Shutterstock, Pixabay

U nastojanju da se suprotstave onome što vide kao nejasnu i preterano opterećujuću regulaciju Evropske unije, američki tehnološki giganti koriste jedan od svojih najjačih aduta: povlačenje proizvoda.

Meta je odlučila da ne plasira novi multimodalni AI model i srodne proizvode u EU, objavio je Axios u sredu. Ova odluka dolazi nakon što je Apple prošlog meseca povukao svoje nove Apple Intelligence funkcije iz Evrope.

Dok obe kompanije izražavaju nezadovoljstvo nejasnoćama i netransparentnošću evropskih zakona, Meta i Apple imaju problema sa različitim propisima. Apple se protivi Zakonu o digitalnim tržištima (DMA), relativno novom zakonu koji ima za cilj povećanje konkurencije i sprečavanje velikih kompanija da favorizuju sopstvene proizvode. DMA zahteva da proizvodi budu lako interoperabilni sa konkurentskim rešenjima, što Apple tvrdi da ugrožava privatnost i podatke korisnika.

S druge strane, Meta ima problem sa starijim evropskim zakonom o privatnosti, GDPR-om. Meta tvrdi da EU nije jasno definisala šta GDPR zahteva u pogledu korišćenja podataka korisnika za obuku svojih AI modela. Ove zabrinutosti se javljaju čak i pre nego što na snagu stupe odredbe novog zakona o veštačkoj inteligenciji (AI Act).

Iako Apple i Meta izražavaju nezadovoljstvo trenutnim stanjem evropske regulative, malo je verovatno da će potpuno odustati od tako velikog tržišta, posebno sada kada tehnologija ulazi u novu eru sa pojavom generativne veštačke inteligencije. Ako nijedna strana ne popusti, neizvesno je kako će se tržište razvijati.

Neki smatraju da bi odsustvo američkih giganta moglo otvoriti vrata za više evropskih igrača, barem na tržištu EU. Međutim, Evropa već decenijama strože reguliše tehnološku industriju nego SAD. Tvrđa evropska pravila su dovela do promena u politikama tehnoloških firmi – promene koje su često usvajane globalno, pružajući dodatne zaštite ili opcije za potrošače širom sveta.

Ali, uprkos svim tim sukobima, Evropa nije postigla mnogo napretka ka svom širem cilju podsticanja domaćih konkurenata američkim gigantima.

Ako kompanije kao što su Apple i Meta nastave da povlače proizvode i usluge iz EU, a lokalne alternative popune prazninu, globalno online tržište bi moglo da se promeni. Ipak, dostizanje obima, pouzdanosti i zadržavanja korisnika koje nude današnji veliki tehnološki giganti biće težak zadatak.

(Telegraf.rs)