Koristili ste ovaj popularni antivirus? Prodavali su vaše podatke o tome šta radite na internetu
Ova kazna, koju je objavila američka Federalna trgovinska komisija (FTC), samo je vrh ledenog brega u seriji otkrića o praksama privatnosti koje su mnoge zabrinule
Kompanija Avast, poznata po svojim antivirus programima, suočava se s kaznom od 16,5 miliona dolara zbog prodaje podataka o pretraživanju korisnika bez njihovog znanja. Ova kazna, koju je objavila američka Federalna trgovinska komisija (FTC), samo je vrh ledenog brega u seriji otkrića o praksama privatnosti koje su mnoge zabrinule.
Od 2014. do 2020. godine, Avast je prikupljao informacije o pretraživanju korisnika putem svojih antivirusnih softvera i proširenja za pregledače. Ovi podaci su uključivali informacije o verskim uverenjima, zdravstvenim problemima, političkim stavovima, lokacijama i finansijskom statusu korisnika.
Ono što je posebno zabrinjavajuće jeste činjenica da su ti podaci prodavani stotinama firmi, a da korisnici nisu bili obavešteni o tome.
Istraga koju su sproveli Motherboard i PCMag 2020. godine prva je bacila svetlo na ove prakse privatnosti Avasta, nakon čega je kompanija zatvorila svoju filijalu za prikupljanje podataka, Jumpshot. Iako je Avast tvrdio da je uklonio identifikacione informacije pre prodaje podataka, FTC je utvrdio da kompanija "nije adekvatno anonimizirala informacije o pretraživanju korisnika". Umesto toga, prodavali su podatke s jedinstvenim identifikatorima za svaki pregledač, otkrivajući posećene veb-sajtove, vremenske oznake, tip uređaja i pregledača koji se koristi, kao i lokaciju.
FTC je takođe naveo da je Avast obmanjivao korisnike tvrdnjama da će njihov softver pomoći u eliminisanju praćenja na internetu, dok je zapravo sam vršio praćenje. Pored kazne od 16,5 miliona dolara, predloženi nalog FTC-a sprečava Avast da lažno predstavlja šta radi s podacima koje prikuplja. Takođe, kompanija mora da prestane sa "prodajom ili licenciranjem bilo kakvih podataka o pretraživanju" iz svojih proizvoda oglašivačima, kao i da obriše sve podatke o pretraživanju koje je dobila preko Jumpshota. Avast je takođe dužan da obavesti pogođene korisnike da su njihovi podaci prodavani bez njihovog znanja.
Izjava portparola Avasta, Džes Monija, za The Verge glasi: "Posvećeni smo našoj misiji zaštite i osnaživanja digitalnih života ljudi. Iako se ne slažemo s optužbama FTC-a i karakterizacijom činjenica, zadovoljni smo što smo rešili ovo pitanje i radujemo se nastavku služenja našim milionima korisnika širom sveta."
FTC je u poslednjih nekoliko nedelja pojačao borbu protiv loših praksi privatnosti podataka. U januaru, FTC je postigao nagodbu s Outlogic (ranije X-Mode Social), kojom se ovom brokeru podataka zabranjuje prodaja informacija koje se mogu koristiti za praćenje lokacije korisnika. Takođe je zabranjeno i InMarketu da prodaje precizne lokacije korisnika.
(Telegraf.rs)