Google plaća Apple-u do 20 milijardi dolara godišnje, kako bi ostao glavni pretraživač na iPhone-u

Vreme čitanja: oko 2 min.

Antitrust istraga protiv Google-a može imati dalekosežne posledice za dogovor između Google-a i Apple-a, vredan 18-20 milijardi dolara godišnje

Foto: BongkarnGraphic / Shutterstock.com

Investiciona banka Bernstein upozorava da bi antitrust istraga protiv Google-a, koju trenutno vodi američko Ministarstvo pravde, mogla ugroziti ključne komercijalne dogovore između tehnološkog giganta i njegovih partnera. Na vrhu liste potencijalno ugroženih partnerstava je Ugovor o informacionim uslugama (ISA) između Google-a i Apple-a, za koji se procenjuje da je vredan između 18 i 20 milijardi dolara godišnje.

Bernstein je ovu procenu izneo u izveštaju poslatom The Register-u, tvrdeći da bi presuda protiv Google-a mogla da ima ozbiljne implikacije na poslovanje Apple-a. Analitičari procenjuju da ISA između ove dve kompanije čini 14-16% godišnjeg operativnog profita Apple-a. S obzirom na to da je Google već pod lupom zbog navoda o monopolističkom ponašanju, stručnjaci predviđaju da bi presuda protiv Google-a mogla dovesti do raskida ovog i sličnih ugovora, uključujući i one sa Samsungom i Mozillom.

Iako Apple generalno pruža malo informacija o svom segmentu usluga, Google transparentno prikazuje koliko novca šalje Apple-u kao deo troškova akvizicije saobraćaja (TAC) za distribucione partnere. Prema Bernsteinu, Google izdvaja 22% ukupnih prihoda od oglašavanja na TAC, a Apple bi mogao da dobija oko 40% od tog iznosa. Samo Ministarstvo pravde SAD-a procenjuje da Apple dobija oko 10 milijardi dolara od ISA sa Google-om, ali ova brojka dolazi iz spoljnih izvora, a ne iz samih kompanija.

Iako se presuda u ovom slučaju ne očekuje pre 2024. godine, a nakon toga će uslediti i postupak žalbe, ekonomski uticaj na Apple bi "verovatno bio umeren". Bernstein sugeriše da bi Apple mogao da pronađe alternativne partnere ili čak da pokrene svoj pretraživač kao opciju, što je scenario koji trenutno nije moguć bez regulatornog nadzora.

U izveštaju se zaključuje da je Apple u povoljnijem položaju u ovom slučaju, jer kontroliše pristup svojoj bazi korisnika, koja generiše više od 60 milijardi dolara od reklamnih prihoda. Prema Bernsteinovim analitičarima, Apple bi i dalje mogao naplaćivati proviziju u rasponu od 25-30% za pristup tim prihodima, čak i ako dođe do prekida ugovora sa Google-om.

(Telegraf.rs)