Apple kažnjen sa 8 miliona evra zbog prikupljanja podataka korisnika bez njihove saglasnosti

Profilisanje korisnika se događalo automatski na iOS 14.6, verziji iOS-a koju je anazirao CNIL nakon prijava korisnika

Epl / Foto: Laurenz Heymann on Unsplash

Francuska regulatorna agencija za zaštitu podataka (CNIL) kaznila je Apple sa osam miliona evra zbog prikupljanja korisničkih podataka za ciljano oglašavanje u App Store-u bez zahtevanja ili obezbeđivanja saglasnosti korisnika.

Ova praksa se smatra kršenjem člana 82. francuskog Zakona o zaštiti podataka (DPA), koji je usklađen sa GDPR (Opšta uredba o zaštiti podataka), koja se primenjuje širom Evrope.

Ovo je isti član koji su ranije prekršili Facebook i Google otežavajući posetiocima svojih veb sajtova da pronađu opciju da odbiju kolačiće za praćenje, zbog čega je CNIL kaznio Facebook i Google sa 60.000.000 evra i 150.000.000 evra.

U obrazloženju kazne, CNIL je objasnio da je postavka za onemogućavanje trajnih identifikatora koji omogućavaju Apple-u da profiliše korisnike dostupna na iOS-u i podrazumevano podešena na "omogućeno", ali je donekle skrivena.

Tačnije, opcija se nalazi u odeljku "Apple oglašavanje" u okviru podešavanja "Privatnost" koje se nalazi u meniju iOS "Podešavanja".

To znači da je korisnik morao da prođe nekoliko koraka da pronađe i deaktivira ovaj sistem za praćenje jer opcija nije bila uključena u proces inicijalizacije telefona, a pretpostavlja se da većina korisnika nije znala kako to da uradi ili je morala da se potrudi da je pronađe.

Prema saopštenju CNIL-a, profilisanje korisnika se događalo automatski na iOS 14.6, verziji iOS-a koju je anazirao CNIL nakon prijava korisnika.

CNIL kaže da bi Apple mogao da zadrži opciju "zakopanu" u meniju podešavanja sve dok traži od korisnika da pristane na praćenje App Store-a nakon inicijalnog podešavanja uređaja, što nije bio slučaj sa iOS 14.6, prenosi Informacija.rs.

Apple je otklonio ovaj problem, tako da novije verzije iOS-a tretiraju pitanja saglasnosti korisnika prema važećim zakonima o zaštiti podataka.

Ipak, CNIL je odlučio da izrekne novčanu kaznu za period kršenja, a cifra od 8 miliona evra odražava broj pogođenih korisnika u Francuskoj i procenjenu indirektnu dobit koju je kompanija ostvarila od ciljanog oglašavanja.

Portparol Apple-a u Francuskoj rekao je da planiraju da se žale na odluku CNIL-a.

(Telegraf.rs)