Veselin Jevrosimović: Transformacija maloprodaje
Koliko god virtuelna kupovina bude bila usavršena, uvek će biti onih za koje je iskustvo probanja pre kupovine i pretrage rafova u fizičkom svetu nezamenjivo iskustvo
U različitim oblicima, prodavnice su vekovima bile mesto gde ljudi kupuju ono što im je potrebno - od namirnica, preko odeće i drugih potrepština, do luksuzne robe.
Onda se sa popularizacijom interneta i naprednih portala pojavila onlajn kupovina kao jednostavnija i udobnija alternativa. Pametni mobilni telefoni sa svojim aplikacijama samo su pomogli ovaj trend, a u međuvremenu je u celom svetu usavršen sistem distribucije i dostave.
Ipak, same prodavnice nisu značajno promenile svoj izgled i način funkcionisanja. Postavlja se stoga logično pitanje šta je sledeća promena koja očekuje maloprodaju.
Jedna od namena prodavnica oduvek je bilo skladištenje određenih količina robe kako bi ona bila odmah dostupna kupcima. Problem je što su maloprodajni objekti po pravilu najskuplji magacinski prostor.
Sa modernim sistemima distributivnih centara, naprednim softverskim rešenjima za optimizaciju zaliha, efikasnijom dostavom i značajnim procentom internet narudžbi, sve je manja potreba za čuvanjem proizvoda u samim prodavnicama. Zbog toga one sve više postaju mesto za promovisanje brenda, pružanje podrške korisnicima i neka vrsta izložbenog prostora.
Dalje, razvoj veštačke inteligencije značajno će uticati na personalizaciju kupovine. Kao što danas postoje mehanizmi preporuka i direktnih ponuda kada kupujete na internetu, tako će vas u budućnosti prodavnica prepoznati na ulazu i ponuditi vam proizvode na osnovu vaših navika i potreba.
Pretpostavka je i da će klasične kase i metode plaćanja zameniti specijalizovane mobilne aplikacije koje će imati višestruku namenu. Između ostalog, omogućiće virtuelni pregled ponude. Tu na scenu stupaju metavers i novi uređaji za virtuelnu i proširenu realnost. Kada uđu u masovnu upotrebu, pomoću VR/AR naočara i drugih pomagala moći ćemo da „probamo“ odeću bez toga da je stvarno oblačimo.
Videćemo da li će se procene i predviđanja koja sam opisao obistiniti. Sigurno je da ubrzana tehnološka unapređenja utiču na sve oblasti, pa tako i maloprodaju. Sa druge strane, kupovina je za mnoge svojevrsna zabava i uživanje.
Koliko god virtuelna kupovina bude bila usavršena, uvek će biti onih za koje je iskustvo probanja pre kupovine i pretrage rafova u fizičkom svetu nezamenjivo iskustvo.
Uostalom, najveći igrači u onlajn kupovini u poslednje vreme otvaraju fizičke prodajne centre. Zbog toga sam siguran da će prodavnice nastaviti da postoje.
(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)