Kako kriptovalute utiču na tinejdžere?
Da li su saznanja o kriptovalutama na društvenim mrežama dovoljna?
Uticaj TikTok platforme koja sve više dobija na popularnosti je u stalnom porastu. Veliki broj osoba mlađih od 18 godina pomno prati objave i formira svoje stavove prema sadržaju koji je dostupan na TikTok platformi.
Sadržaji mogu biti i štetni i društveno neprihvatljivi protiv čega se treba boriti kako bi se održalo mentalno, a često i fizičko, zdravlje mladih ljudi.
Zabeleženi su slučajevi navođenja na samopovređivanje ili preduzimanje rizičnih aktivnosti kao što je stajanje na ivice litice i slično, što je neprihvatljivo. Formiralo se jedno novo „zanimanje“ – influenser (onaj koji utiče).
Influenseri su najpopularniji među TikTokerima i svojim stavom i delovanjem mogu uticati na ostale korisnike platforme.
Najveći broj influensera, na sreću, vrši pozitivan uticaj i na taj način se sprečavaju mnoge negativne pojave. Mladi ljudi koji se nalaze u osetljivom uzrastu mogu biti skloni uticaju vršnjaka ili čak manipulaciji od strane drugih osoba pa je potrebno posebno posvetiti pažnju platformama koje utiču na stavove mladih.
U tom smislu, najviše bi o tome trebalo da vode računa roditelji, pre svega razgovarajući sa svojom decom. Takođe bi trebalo da bude uključena i šira društvena zajednica, uključujući i državne institucije nadležne za bezbednost.
Svojom pojavom na TikTok-u kriptovalute su skrenule na sebe pažnju mlađe populacije, pre svega tinejdžerskog ili nešto mlađeg uzrasta. Mladi ljudi često ne razumeju kako funkcioniše finansijski sistem prosto zato jer nemaju dovoljno iskustva u finansijskom svetu.
Kriptovalute predstavljaju novinu i za odrasle dok je mladim ljudima još teže da se snalaze u kripto okruženju. Na različitim platformama, pa i na TikTok-u se mogu pronaći blještave reklame koje nude veliku dobit ukoliko se uloži novac u krpiptovalaute.
Često su začinjene fotografijama i klipovima luksuznih automobila, skupih vila i jahti. Veoma je lako moguće da mladi ljudi poveruju da je sve to lako dostižno samo ukoliko kupe neku količinu kriptovaluta.
Dodatno interesovanje mladih izazivaju video igrice Roblox i Fortnite koje su „emitovale“ sopstvene kriptovalute Robux i V-Bucks. Da biste kupili Robux ili V-Bucks morate dati fiat valute pri čemu vurtuelne valute koje se koriste u igricama ne vrede u realnom svetu već samo u okviru video igrice i za njih možete kupiti isključivo opremu za vaše avatare u igrici.
Treba napomenuti da je moguće izgubiti opremu koju koriste avatari i na taj način se ostvaruju realni gubici u fiat valutama. Imajući u vidu da se u najvećoj meri radi o maloletnim licima, troškove će snositi njihovi roditelji.
Mladi su veoma osetljivi, gotovo u svakom uzrastu. Potrebno im je posvetiti mnogo pažnje i ljubavi kako bi izrasli u zdrave i srećne ljude. Kriptovalute se mogu tumačiti kao pozitivna ili negativna pojava, već u zavisnosti od tačke gledišta, ali je svakako potrebno informisati i obrazovati mlade o značaju kriptovaluta.
Na taj način ćemo ih uvesti u realan svet i pružiti im bolje mogućnosti da u njemu uspešno funkcionišu.
(Telegraf.rs/Goran Kunjadić)