Veselin Jevrosimović: Automobili i čipovi

Umesto da vas iznenadi kvar na kritičnom delu, vozilo će vas obavestiti o potencijalnom riziku, a možda i automatski obavestiti nadležni servis i zakazati pregled...

Foto: Pixabay

Informacione tehnologije postaju neizostavna i važna komponenta svih ostalih grana privrede i industrije. Računari, specijalizovani uređaji, elektronika i softverski alati sastavni su deo mnogih proizvoda, bez obzira na njihovu prvobitnu namenu - od sada već poslovičnog pametnog frižidera, pa sve do automobila koje vozimo. Potonjima želim da posvetim malo više pažnje u ovom tekstu.

Na jednom skupu kome sam prisustvovao pre nekoliko godina, predavač je pitao publiku da li misle da će proizvođači automobila u budućnosti postati IT kompanije. Koliko god to neobično zvučalo, tada a i sada, činjenica je da one sve više ulažu u razvoj softverskih rešenja i digitalnih komponenti, gotovo jednako kao i u mehaničke delove. Nedavno sam pročitao vest da Ford, Nisan i Folksvagen moraju da smanje proizvodnju zbog nedostatka čipova.

U prošlosti je svaki potres na tržištu čipova uticao na cenu računara i njihovih komponenti, a sada se očigledno on direktno i drastično odražava i na druge industrije. Pored toga, firme iz automobilske industrije sve češće sklapaju strateška partnerstva sa velikim IT kućama. U planu je standardizacija operativnih sistema koji će pokretati softver u vozilima, kao i druge napredne opcije poput glasovnih komandi i digitalnih asistenata.

Foto: Marko Jovanović

Manje očigledne a izuzetno korisne su i mogućnosti vezane za sakupljanje i analizu podataka tokom životnog veka automobila. Na taj način, umesto da vas iznenadi kvar na kritičnom delu, vozilo će vas obavestiti o potencijalnom riziku, a možda i automatski obavestiti nadležni servis i zakazati pregled. Ovakvi podaci sakupljeni od svih korisnika pomoći će u projektovanju i proizvodnji novih modela.

O  najrazličitijim „pametnim“ proizvodima pišem na ovim stranicama već nekoliko godina unazad. Pametnima ih čine softverski programi i povezanost sa drugim uređajima, najčešće putem interneta. Mogućnost daljinske kontrole i automatizacija takođe su važni aspekti gotovo svih modernih rešenja. Mnogi će reći da u ovome leže i najveći rizici tehnologija budućnosti.

Osetljivost na kvarove komponenti i zlonamerne upade sa mreže samo su neki od njih. Ako govorimo o automobilima, u pitanju su životi ljudi i bezbednost saobraćaja. Zbog toga je veoma bitno da kompanije iz automobilske industrije svojim iskustvom u kreiranju pouzdanih proizvoda i poštovanja strogih procedura pomognu svojim IT partnerima.

(Telegraf.rs)