Da li će Bitkoin zaista dostići cenu od 146.000 USD?
Šta sve utiče na cenu kripto valute?
Bitkoin je početkom januara dostigao novi maksimum tako što je dostigao cenu od oko 42.000 dolara. Ukupna kapitalizacija Bitkoina iznosi oko 600 milijardi dolara, što svakako nije za zanemarivanje.
Kako smo pisali u prethodnim nastavcima, dodavanje svežeg novca u Bitkoin je usledilo od strane velikih kompanija kao što su Tesla i SpaceX koji su deo svog kapitala uložili u najpopularniju kripto valutu.
Američka multinacionalna investiciona banka i holding kompanija za finansijske usluge JPMorgan Chase & Co. je jedna od najznačajnijih finansijskih institucija u svetu sa sedištem u Njujorku. Predstavlja jednu od najznačajnijih i najvećih banaka zajedno sa Bank of America, Citigroup i Wells Fargo.
Stavovi i mišljenje kompanije JP Morgan se sa uvažavanjem prate u svetu i uzimaju u obzir prilikom donošenja odluka na području finansija. Prema predviđanjima kompanije JP Morgan, doći će do dalje kapitalizacije Bitkoina od strana institucionalnih igrača i njegova vrednost će dostići neverovatnih 146.000 dolara.
Pored toga što postoje objektivni, merljivi parametri koji potkrepljuju ovakav stav, u toku je stvaranje i novog psihološkog i kulturološkog pristupa pojmu novca. Pomenuta pojave je posebno izražena kod mlađe generacije koja svoj radni vek započinje u dvadeset prvom veku. Često se nazivaju i „Milenijalcima“ i njihovo poimanje sveta se radikalno razlikuje od pogleda prethodnih generacija.
Danas je veoma teško pronaći mlađe osobe koje su spremne da stoje u redu u nekoj od banaka kako bi platili račun. Postojanje elektronskog plaćanja a pre svega prilagođenog mobilnim telefonima, odnosno mobilnog plaćanja je postalo standard. Bez ispunjenja pomenutih preduslova gotovo je nemoguće očekivati da će mlađa osoba doći u neku od banaka i započeti poslovni odnos.
Takođe je potrebno imati u vidu da Milenijalci osnivaju svoje kompanije i za koje takođe očekuju sve benefite elektronskog i mobilnog poslovanja. Na potpuno isti način mlade generacije prihvataju i kripto valute kao nove mogućnosti pružanja i korišćenja finansijskih usluga.
Značajnu ulogu u promovisanju kripto valuta igraju i društveni mediji. Napomenimo da su društveni mediji takođe proizvod novijeg doba i široko prihvaćeni među Milenijalcima i da se tradicionalni mediji kao što su televizija a pogotovo štampane novine nalaze u silaznoj putanji po svom značaju. Socijalne platforme takođe mogu da pokreću donošenje potrošačkih finansijskih odluka kao i na investicione odluke.
Pored svih racionalnih razloga za prihvatanje kripto valuta, postoje i oni iracionalni. Mnogi poistovećuju kripto valute sa kockanjem, što nije potpuno neistinito. Osobe sklone kockanju doživljavaju Bitkoin kao kockarsku mašinu koja im može doneti veliki dobitak, ali su svesni da mogu pretrpeti u značajan gubitak. Takođe se mogu uočiti i redovne aktivnosti opsesivne provere cena kripto valuta. Cena se, naravno, menja u toku dana, tako da redovno proveravanje nema posebnog smisla, ali bi se ovakvo ponašanje moglo smatrati jednom vrstom zavisnosti.
Možemo zaključiti da na upotrebu kripto valuta a samim tim i na njihovu cenu, utiču kako racionalni tako i iracionalni faktori, koji bi mogli biti predmet posebnog proučavanja. Postaje jasno da je predviđanje kretanja cena kripto valuta kompleksno i da zavisi od više stohastičkih parametara.
(Telegraf.rs/Goran Kunjadić)