PR je mrtav? Saznajte da li je zaista tako
„Saopštenja za štampu su stvar prošlosti.“ „PR je mrtav – živeo SEO!“ Ove fraze se sve češće čuju kada se pomenu odnosi sa javnošću
Ubrzana komunikacija, digitalni marketing, otvorenost društvenih mreža, jednostavnost optimizacije sajtova i poruka koje plasirate na svojim profilima doveli su do toga da mnogi veruju da je PR za svega nekoliko decenija prešao put od profesije budućnosti do posla u izumiranju.
Naravno, ovo ne može biti dalje od istine. Oni koji se ozbiljno bave bilo kojom vrstom biznisa svesni su toga koliko je PR važan i da se to dugo (možda i nikada) neće promeniti.
PR industrija prolazi kroz sve veće izazove i doživljava značajne promene, ali značaj efikasne komunikacije nikada nije bio izraženiji nego u današnjem integrisanom medijskom okruženju.
Evo i zašto.
U univerzumu socijalnih mreža, poruke su ključne
Sve firme imaju profile na Fejsbuku i Instagramu, ali znači li to da su zaista ostvarile kontakt sa svojom publikom?
Za uspeh nije dovoljno predstaviti se na društvenim medijima ili imati mnogo „lajkova“ i pratilaca. Ako organizacija ne prenosi svoje ključne poruke, napori na mrežama su gubljenje vremena. Tu na scenu stupaju profesionalni komunikatori iz redova stručnjaka za odnose s javnošću.
Ugled je najvažniji
Reputacija firme je ono o čemu menadžment najviše razmišlja, jer od nje zavisi finansijski uspeh.
U velikim firmama u svetu pojavljuju se čak i radna mesta pod nazivom „šef reputacije“. Dobar PR znači dobru reputaciju, i to je jedan od osnovnih razloga zašto je potreban svakoj firmi, bez obzira na njenu veličinu.
Krize ne prestaju
Situacija u kojoj se čitava planeta ove godine nalazi svakodnevno donosi primere firmi i pojedinaca za čiji uspeh je presudno efikasno upravljanje krizama.
U današnjem medijskom okruženju, koje nameće brzi tempo, gotovo trenutni odgovor na bilo koji upit, komentar ili krizu sa fino podešenim porukama je obavezan. Svako može da komentariše, svačiji glas se daleko čuje. Zbog dostupnosti i brzine širenja informacija, čak ni najjači menadžment danas nije u stanju da dobro rukuje firmom u kriznim situacijama ukoliko nema dobar PR savet.
Vidljivost je nauka, ali i umetnost
Široka upotreba društvenih medija i SEO metrike zavarala je mnoge da je vidljivost brenda samo pitanje broja. Međutim, dobro pozicioniranje je i proizvod stručnosti i talenta. Ne može se doći do najboljih rezultata jednostavnim kliktanjem i praćenjem tutorijala na Jutjubu.
Od presudne važnosti su ciljane poruke, planiranje i kreativnost, a upravo tu na scenu stupa PR.
Marketinški stručnjaci ne moraju biti genijalci na društvenim medijima
Popularno je reći da je upravljanje društvenim medijima domen marketinga. Ali poenta društvenih mreža je u zajednici i angažovanosti, a cilj je postati uticajan sopstvenim radom.
Iako PR ima ograničeno polje delovanja (deli ga sa marketingom), on je i dalje najbolje opremljen za upravljanje društvenim porukama.
Mediji su živi i zdravi
Okruženje se promenilo, ali mediji i dalje imaju glavni uticaj na formiranje javnog mnjenja. PR stručnjaci su morali da postanu ozbiljniji i prilagode se kako bi išli u korak sa novim načinima rada, ali su i dalje neophodni za komunikaciju sa medijima.
PR štedi novac
Mnoge organizacije, posebno one manje, nemaju dovoljno novca da bi formirale integrisani marketinški sektor. PR je najisplativiji način za komunikaciju sa širokom publikom. Dobar PR može biti besplatan.
Sadržaj ne vredi mnogo bez pravog konteksta
Od postova na blogovima do vebinara i tviteraša, dobar sadržaj stvara lice organizacije. PR upravlja tim procesom, jer komunikatori znaju kada, zašto i kako najbolje možete poslati poruku.
Ni najpozitivnija informacija neće dostići svoj puni potencijal ako nije plasirana u pravom kontekstu. Za to je potreban PR.
Zarada je rezultat poverenja
PR gradi rezervoar dobre volje, a bespogovorno poverenje javnosti je merilo dubine tog rezervoara. Dobra reputacija i poverenje javnosti mogu pomoći firmama da isplivaju iz najvećih kriza. PR je neka vrsta pojasa za spasavanje. Uspešni menadžeri održavaju i pumpaju taj pojas u stabilnim vremenima jer znaju da će im spasiti život kada naiđe bura.
Dakle, PR ne samo da nije u izumiranju, već je zapravo življi nego ikada. Ako razmišljate o ovom poslu, ili se njime već bavite, ipak morate biti svesni toga da se mnogo šta promenilo. Odnosi sa javnošću nisu ono što su bili pre 10 godina.
Za svakog PR-a neophodno je da osveži znanja stečena u dosadašnjoj praksi ili na fakultetu, i da se prilagodi novonastaloj komunikacionoj situaciji. U tome vam najviše može pomoći dobro stručno usavršavanje, poslovna škola u kojoj ćete na jednom mestu savladati sve što vam je potrebno da idete u korak s vremenom i budete vrhunski PR stručnjak. Odvojte godinu dana da osvežite postojeće i steknete novo znanje za uspešno vođenje komunikacije u XXI veku.
(Telegraf.rs/PR)