Kako da postanete marketinški stručnjak

Mnogi prave istu grešku kada počnu da se bave marketingom – misle da je u pitanju jednostavan posao u kome nema mnogo toga da se uči. Očekuju da je dovoljno imati nekoliko dobrih ideja, pažnju influensera na društvenim mrežama i izvesnu količinu novca za plaćanje reklama i oglasa. Zapravo, to je samo početak

Foto: Shutterstock

Istina je da su vam za ovaj posao potrebne različite veštine i sposobnosti. Danas je marketing temelj svakog uspešnog posla, a stotine i hiljade ljudi žele da se oprobaju u ovoj oblasti verujući da su njihov šarm i govornička veština dovoljni za uspeh.

Osnovni princip marketinga u suštini je jednostavan – ako možete da plasirate svoj proizvod bolje nego što će to uraditi vaša konkurencija, pobedićete ih. Ali uspeti u tome nije toliko jednostavno. Evo osnovnih veština koje su vam potrebne da biste zaista dostigli nivo stručnjaka za marketing.

1. Umeće pozicioniranja i prodaje proizvoda ili usluge

Najvažniji aspekt marketinga je pozicioniranje proizvoda i pronalazak publike za ono što nudite. Zato je poznavanje pravila prodaje jedan od osnovnih uslova da se uspešno bavite marketingom – ako o prodaji ne znate ništa, imaćete problema da shvatite finese marketinškog posla.

Na intervjuima za posao u marketingu poslodavci često prednost daju kandidatima koji su bar nekada nešto prodavali, makar ne direktno. Kao radnik u marketingu morate znati kako na atraktivan način da objasnite prednosti onoga što prodajete. Oni koji su bar neko vreme proveli na poziciji na kojoj su morali da ubeđuju kupce da se odluče za njihov proizvod ili uslugu lakše će savladati principe dobrog marketinga.

2. Razumevanje različitih nijansi komunikacije

Ljudi najčešće čuju reč „komunikacija“ i pomisle: Naravno da znam dobro da komuniciram. Međutim, u stvarnosti, nisu svi tako blistavi komunikatori. Ne samo da međuljudska komunikacija ima mnogo različitih slojeva, već u marketingu morate razumeti i različite nijanse koje drugi ljudi osećaju.

Nisu svi koji rade u marketingu nužno eksperti u interakciji sa ljudima. Često ćete na ovoj vrsti posla sresti i one koji umeju izuzetno dobro da osete i prepoznaju komunikacione i misaone obrasce drugih ljudi, ali sami nisu vešti u direktnoj komunikaciji „jedan na jedan“. Zato je veoma važno upoznati i razvijati različite komunikacione veštine – prema prirodi ličnosti možete koristiti onu u kojoj ste najefikasniji.

Veštine pisanja su izuzetno važne u marketingu. Pisanje je zapravo još jedan oblik komunikacije i morate ga savladati ako želite da vaši mejlovi i oglasi budu uspešni.

3. Formula dobrog marketinga

Osnovna formula dobrog marketinga je sledeća: pažnja, interesovanje, akcija. Poštujući ovaj princip, prvo je potrebno da privučete pažnju publike. Zatim ih zainteresujte za ono što prodajete. Konačno, dajte poziv na akciju koji traži hitan odgovor. Poziv na akciju predstavlja instrukcije potrošaču kako i kada može doći do vašeg proizvoda (adresa na kojoj ga mogu kupiti, vreme za korišćenje usluge, jednostavni klik na link i slično...).

Morate učiniti da vaši kupci osećaju da ih ne ubeđujete, već da sami donose odluku o kupovini. Najgore što radeći marketing nekog proizvoda možete učiniti jeste da zvučite poput prodavca. U trenutku kada zvučite kao da nešto prodajete ljudi se povlače. Umesto toga, želite da vaša publika oseća kao da komunicirate s njima, gradite odnos i stvarate vezu.

4. Ideje i njihovo testiranje

Jedno od osnovnih pravila u marketingu je: ne mora da znači da će samo zato što vi mislite da će ideja dobro funkcionisati – tako zaista i biti. I obratno, ono što se vama lično ne dopada može postati apsolutni hit među vašom publikom.

Najuspešniji marketinški stručnjaci i najbolji kopirajteri reći će vam da će uvek dozvoliti da drugi procenjuju i kritikuju njihove ideje.

Ako želite da prodate automobil određenoj demografskoj kategoriji, osmislićete 15 ili više varijanti oglasa i reklama. Sve varijante bi trebalo da budu različite, jer na početku ne možete biti apsolutno sigurni kakav će efekat vaše poruke imati. Nakon istraživanja, konsultacija, fokus grupa i sugestija, vaši podaci se sužavaju. Marketinški stručnjaci gledaju šta nije bilo dobro, uče iz toga i nastavljaju da se prilagođavaju i ponavljaju.

Dakle, ako zaista želite uspeh u marketingu, morate biti u mogućnosti da smislite raznovrsne ideje, i što je još važnije, ne smete biti sujetni – morate da ih isprobavate i prilagodite ukusu većine.

5. Strpljenje i sposobnost tumačenja podataka

Često se dešava da čak i iskusni profesionalci prerano odustanu od neke kampanje ili tržišta, a da je zapravo bilo potrebno samo još nekoliko nedelja testiranja da bi se došlo do uspeha. Ono što im je nedostajalo bilo je strpljenje i vera u sebe.

Problem je u tome što mnogi ljudi ne shvataju kako premali uzorak u istraživanju može da dovede do potpuno iskrivljenih rezultata.

Posle samo pet dana reklamne kampanje ne smete biti nezadovoljni čitavom idejom jer je stepen interakcije publike nizak. Ako pitate 10 ljudi šta misle o vašem novom reklamnom spotu, može se desiti da se svima dopadne, ali to ne znači da će svi u vašem gradu misliti tako.

Mali uzorak ne može biti relevantan, potrebno je da verujete u svoj koncept i da budete uporni, radite istraživanja i prilagođavate poruke onome što saznajete. U marketingu jednostavno morate biti strpljivi i uporni.

Da biste postali marketinški stručnjak, potrebna su daleko podrobnija znanja nego što to mnogi zamišljaju. Ali ako se posvetite svom obrazovanju i usavršavanju poslovnih veština, impresioniraćete druge sposobnošću da zaista razumete potrošače, dobro komunicirate sa njima i ostvarite odlične rezultate u prodaji.

(Telegraf.rs/PR)