Mora li prvi posao da bude malo plaćen? Ne, ako radite u prodaji, a evo i zašto

U potrazi ste za poslom, ali vam prepreku predstavlja to što većina oglasa zahteva prethodno radno iskustvo? Šta ako ste mladi i sposobni, ali do sada nigde niste radili? Da li prvi posao nužno podrazumeva malu platu, težak rad i nikakve šanse za napredovanje?

Foto-ilustracija: Shutterstock

Ukoliko umete da se snađete u svakoj životnoj situaciji, ambiciozni ste i dobro komunicirate sa ljudima – ne mora da bude tako.

Ako tražite posao na kome će vaše sposobnosti ubeđivanja biti važnije od vašeg radnog iskustva, prodaja je savršen izbor za vas.

Kada radite u prodaji, koristićete svoje sposobnosti komunikacije kako biste motivisali druge da kupuju vaš proizvod. Takođe, potrebno je da budete dobro organizovani i precizni u planiranju.

Za početne pozicije u prodaji, poslodavcima su vaše poslovne veštine i sposobnost za građenje dobrih odnosa sa ljudima važnije od prethodnog radnog iskustva. Ako se pokažete kao dobar prodavac ili komercijalista, neće biti teško da napredujete do pozicije menadžera prodaje, pod uslovom da radite na sebi i kontinuirano učite.

Za dobro plaćen posao u prodaji nije vam neophodna fakultetska diploma i godine rada. Potrebno je da ste vredni i ambiciozni, pametni i snalažljivi, da ispunjavate zadate ciljeve u vremenski određenim rokovima, održavate dobre odnose sa kupcima i usvojite poslovne veštine koje su važne za ovaj posao.

Da bi vam sve postalo jasnije, evo osnovnih veština neophodnih za poziciju menadžera prodaje.

Umete da procenite da li vam ljudi govore istinu

Sposobnost ispravnog rasuđivanja je jedan od ključeva uspeha dobrog menadžera prodaje.

Osoba na toj poziciji trebalo bi da bude sposobna da prepozna autentične informacije i odvoji ih od tračeva i neistina. Ona mora da analizira svaki problem sa različitih strana kako bi razumela njegove uzroke i korene.

Tek kada sakupi i sagleda sve dostupne informacije i pravično odmeri dokaze, odlučiće u kom smeru je najbolje dalje da se kreće. Poslovne odluke često nisu jednostavne, one podrazumevaju obavezno usklađivanje prednosti i mana, i zato je važno da budete spremni da se nosite sa njihovim posledicama.

Razumete šta drugi žele od vas

Menadžer prodaje mora da poseduje dobru socijalnu percepciju.

To znači da treba uvek da bude svestan reakcija drugih, da može da pretpostavi kako će se određena osoba ponašati u nekoj situaciji i da razume zašto se stvari dešavaju na određeni način.

Osnova uspešne prodaje je razumevanje kupca. Danas to podrazumeva mnogo više od toga da jednostavno upoznate svoje klijente i da saznate ko su oni, šta vole i kakve su im navike.

Potrebno je da identifikujete iskustvo koje kupac želi da doživi u saradnji sa vama, da shvatite šta su njegova očekivanja od vas kao prodavca i kako najbolje možete da ispunite ta očekivanja. Tek kada tačno budete razumeli šta žele da dobiju od poslovanja sa vama, moći ćete da im izađete u susret i da ih pridobijete.

Znate dobro da slušate i pažljivo razgovarate

Biti dobar slušalac znači poklanjati nepodeljenu pažnju onome što vam drugi govore, odvojiti vreme da razumete ono što žele da kažu, postavljati odgovarajuća pitanja i ne prekidati sagovornika kada to nije prikladno.

Najbolji prodavci preduzimaju korake u poslu na osnovu onoga što čuju od svojih kupaca. Potrebno je otići dalje od toga da jednostavno slušate šta vam klijenti govore – trebalo bi da stupite u interakciju i da reagujete na ono što ste čuli i da nešto uradite povodom toga.

Ovakvo ponašanje se u prodaji naziva usmerenost ka klijentu i veoma je važan faktor uspeha u ovom poslu.

Koncizni ste u komunikaciji

Kada uzmemo u obzir to koliko je današnji kupac zauzet, jedna od najvažnijih veština dobrog prodavca jeste sposobnost efektne i koncizne komunikacije.

Prošli su dani velikih govornika, opširnih motivacionih govora i nadahnutih monologa. Kupci vrednuju način na koji im je informacija plasirana (često više i od same informacije). Oni koji poseduju razvijenu veštinu govorništva imaće ogromnu prednost u ovom poslu.

Znate kako da budete uslužni

Prodavci i budući menadžeri prodaje trebalo bi da aktivno razmišljaju o načinima na koje mogu da pomognu svojim klijentima. Kupci ne žele da budu ignorisani, oni žele da ste im stalno na raspolaganju.

Ovo bi trebalo da bude jedna od osnovnih veština na kojoj ćete raditi, toliko da postane vaše stanje svesti: Uvek na usluzi.

Dobro ste organizovani

Menadžer prodaje svakoga dana ima uvid u ogromnu količinu podataka, od izveštaja članova svog tima do dopisa o novim odlukama menadžmenta firme.

Ako želite da budete uspešni u ovom poslu, potrebno je da budete pedantni i organizovani, da sve informacije držite tako da su vam pregledne i dostupne u svakom trenutku. To će vam pomoći da ispravno analizirate podatke, uspešno primenjujete nove, efikasnije radne postupke na pravi način i da detaljno pripremate ciljeve i planove za svoj tim.

Tako ćete moći i da predvidite probleme i lakše ih prevaziđete kada se pojave.

Vešti ste sa računarima

Svi uspešni poslovni ljudi koriste modernu tehnologiju kako bi postigli veću efikasnost i skratili vreme potrebno za obavljanje poslovnih zadataka. Oni koji se bave prodajom danas imaju više obaveza nego ikada.

Američka firma posvećena poboljšanju efikasnosti prodaje „CSO Insights" sprovela je istraživanje koje je pokazalo da profesionalci u ovoj oblasti danas provode nepunih 40 odsto radnog dana prodajući. Ostatak vremena odlazi na pisanje izveštaja, slanje mejlova, sastavljanje ponuda, prisustvovanje sastancima i slično.

Prodavci koji koriste prednosti moderne tehnologije, poput recimo poznavanja najsavremenijih softvera, svakako će biti produktivniji i imaće prednost nad konkurencijom, jer će im ostajati više vremena da se bave samom prodajom. IT veštine veoma su važne za ovaj posao, a ruku pod ruku sa njima idu i sposobnost dobrog budžetiranja, veštine pisanja i slično.

Ukoliko mislite da imate potencijala za razvijanje ovih poslovnih veština, radite na njima. Prodaja je oblast poslovanja koja vas može odvesti daleko, čak i ako nemate fakultetsku diplomu i godine radnog iskustva iza sebe.

Ambiciozni, vredni ljudi, spremni da rade i bore se za sebe i posao za koji su odgovorni predodređeni su da budu dobri prodavci. Ako se potrudite i u pravoj školi razvijete veštine potrebne menadžerima prodaje, za vas neće postojati granice, vrata poslovnog i finansijskog uspeha biće vam širom otvorena.

(Telegraf.rs/PR)