Za nove i stare preduzetnike: Ovih 11 loših radnih navika morate eliminisati
Svi imaju i neke loše radne navike. One vas možda čine manje produktivnim, ali relativno su bezazlene kada ste zaposleni u firmi koju vodi neko drugi. Međutim, kada postanete sami svoj gazda, sve se menja
Kao preduzetnik, imate više novca, više autoriteta i više slobode, ali i daleko veću odgovornost za svoje odluke i navike. Ne samo da će većina vaših postupaka direktno i značajno uticati na kvalitet i budućnost vašeg poslovanja, već će biti i primer ostalim ljudima s kojima radite i odrediće nivo kvaliteta cele organizacije.
Ako ste se već upustili ili nameravate da se upustite u avanturu samostalnog biznisa, obavezno se postarajte da se oslobodite sledećih loših radnih navika.
1. Ne planirate svoj dan (ili radnu nedelju)
Kada radite za drugoga, možete se i izvući sa ponekom greškom nastalom zbog loše organizacije posla. Tada će vaš šef biti prinuđen da ispravi ono što ste zabrljali. Ali kao preduzetnik morate imati jasno zacrtane prioritete.
Ako prioriteti nisu jasni, nikada nećete moći da napredujete. Svakog dana i svake nedelje pregledajte sve što je potrebno učiniti i organizujte zadatke prema redosledu važnosti.
2. Reagujete na mejlove čim ih pročitate
Brzi odgovori su gotovo uvek dobra stvar, tako da nema greške u tome što želite da odgovorite što je brže moguće.
Međutim, odgovaranje na mejlove tokom celog radnog dana vodi do neefikasnog poslovanja.
Ipak, ni ovo pravilo nije uklesano u kamenu. Izuzetak je komunikacija sa onima koji se u vašoj firmi bave prodajom, jer u tom slučaju brz odgovor može biti ključan za realizaciju posla.
3. Ne vodite efikasnu komunikaciju
Neadekvatno napisan mejl ili neprecizni dogovori na sastancima mogu biti uzrok malog zaostajanja zaposlenih u svakodnevnom radu. Ako ovu lošu radnu naviku posmatramo u kontekstu preduzetništva, ona može izazvati ozbiljne glavobolje. Pored toga što će učiniti da vaša firma izgleda vrlo neprofesionalno, neefikasna komunikacija znači mnogo više poruka, mejlova, razjašnjenja i – ubica produktivnosti – sastanaka.
4. Upadate u čvrstu rutinu
Poslovna rutina je veoma korisna za produktivnost.
Međutim, previše duboko upadanje u rutinu moglo bi vas dovesti u vrlo neprijatnu situaciju kada se stvari naglo promene, a one se često menjaju kada ste preduzetnik. Kao vlasnik samostalnog posla, morate biti dovoljno fleksibilni da promenite pristup kada god to zahteva situacija. Zapamtite, svaka promena je dobra. Zato se nemojte uljuljkavati u trenutnom stanju, već uvek budite spremni na potres koji može doći svakog časa.
5. Nikada ne pravite pauzu
Često se čini da je dobra ideja vreme za ručak ili kafu provesti u radu..
Ova navika kratkoročno povećava produktivnost. Međutim, dugotrajno, ona loše utiče na vašu produktivnost.
Za preduzetnika, šest sati kvalitetnog rada bolje je od osam sati osrednjeg. Procenite kada ste izgubili fokus i koncentraciju i odmorite se barem pola sata.
Preduzetništvo je posao na duge staze, zato pažljivo raspoređujte svoju snagu.
6. Kasnite
Ako ste zaposleni u nekoj firmi i stižete na posao sa 10 minuta zakašnjenja, obično nećete biti u prevelikom problemu. Ali ako ste preduzetnik koji se sastaje sa potencijalnim klijentima ili na neki drugi način daje primer svom timu, kašnjenje može ozbiljno oštetiti vaš imidž.
Zato kada kažete da ćete biti negde, morate biti tamo i to u tačno dogovoreno vreme.
7. Odlažete teške poslove
Preduzetnik koji ima naviku da odlaže teške poslove vrlo brzo će se naći u ozbiljnom problemu.
Ako nešto ne možete da rešite, delegirajte taj posao, ili potražite pomoć stručnjaka van svoje firme. Ne odlažite, samo ćete sebe uvoditi u sve veće probleme.
8. Izbegavate donošenje teških odluka
Zaposleni u firmama ne donose mnogo konačnih i samostalnih odluka. Čak i ako su na rukovodećim pozicijama. Najčešće se o velikim poslovnim odlukama pita nekoliko nadležnih rukovodilaca i tako se donekle deli odgovornost.
Za vlasnika biznisa stvari nisu tako lake. Kada ste preduzetnik, teške odluke su najčešće na vama, i morate ih donositi pravovremeno i sigurno.
9. Ne umete da kažete „Ne"
Kada tek započinjete rad u velikoj kompaniji, reč „Ne” je gotovo tabu, tako da ćete tada prihvatati skoro svaki zadatak.
Kada postanete preduzetnik, stvari se menjaju. Morate da naučite kada je važno da kažete „Ne”.
Ne vredi se boriti baš za svakog klijenta. Ne treba dati šansu svakom kandidatu za posao. Nije svaka ideja dovoljno dobra da se zbog nje upuštate u rizik.
10. Radite više stvari istovremeno
Multitasking je još jedna od onih duboko ukorenjenih navika za koje najčešće samo mislimo da nam štede vreme.
U stvari, kada radite više poslova istovremeno, obično vam pažnja nije ni na jednom od njih, pa sve radite sa mnogo manjom efikasnošću. Kao preduzetniku, biće vam potrebna sva koncentracija koju možete da postignete.
11. Prestali ste da učite
Ovo je jedna od najvećih grešaka koje možete da napravite. Nikada ne smete pomisliti da znate sve i da danas treba da radite potpuno iste stvari kao juče, a da će se sutra posao obavljati istim tehnikama koje ste primenili danas.
Najbolji i najuspešniji preduzetnici su oni koji se neprestano usavršavaju. Čitajte, istražujte, pitajte, proučavajte.
Preduzetništvo je kao nauka, mnogo je poslovnih veština koje morate imati u „malom prstu" da biste bili uspešni. Lista vaših nadležnosti je velika.
U današnje vreme olakšavajuća okolnost za sve preduzetnike jeste to što postoje odlične škole za profesionalno usavršavanje namenjene upravo preduzetnicima. Najbolje među njima nude mogućnost i redovnog i onlajn praćenja nastave.
Nemojte se mnogo dvoumiti, uložite u sebe ako želite uspeh. Zapamtite: vaš uspeh gotovo u potpunosti zavisi od vašeg znanja i sposobnosti. I od iskorenjivanja loših navika.
(Telegraf.rs/PR)