Veselin Jevrosimović: Nastava na daljinu
U novonastaloj situaciji, bukvalno preko noći, učenje na daljinu zamenilo je tradicionalni sistem obrazovanja
Teška situacija u kojoj se, usled širenja novog korona virusa, našla naša zemlja zajedno sa ostatkom planete, ima i svoje svetle tačke. Pored solidarnosti ljudi i požrtvovanosti svih koji direktno ili indirektno rade na suzbijanju širenja infekcije, mislim da je to svakako i korišćenje informacionih tehnologija u cilju obezbeđivanja neprekinutog funkcionisanja najvažnijih funkcija društva i države. Verujem da neka od rešenja zavređuju poseban osvrt i dodatna pojašnjenja.
Učenje na daljinu, elektronsko učenje ili e-učenje (eng. E-Learning) do sada je po pravilu bilo rezervisano za neformalno obrazovanje ili je služilo kao pomoćni alat u klasičnom sistemu nastave. U svetu i kod nas razvijene su brojne platforme i softverska rešenja koja omogućuju e-učenje.
Neke od osnovnih funkcionalnosti ovakvih sistema su direktna ili posredna komunikacija između nastavnika i učenika, međusobna saradnja polaznika, definisanje plana i programa nastave, postavljanje različitih vrsta materijala za učenje – uključujući video i audio sadržaje, interaktivne lekcije i veze ka drugim izvorima znanja – kao i mogućnost provere znanja i praćenja napredovanja učenika. Deo platformi za e-učenje su i digitalne biblioteke sa knjigama u elektronskom obliku koje korisnici mogu da čitaju na računarima i mobilnim uređajima.
U novonastaloj situaciji, bukvalno preko noći, učenje na daljinu zamenilo je tradicionalni sistem obrazovanja. Prema svemu što sam do sada uspeo da saznam, učenici i nastavnici su se izuzetno brzo prilagodili novim uslovima. Oni koji su ranije koristili e-učenje znaju da to nije jednostavno. Mnoga iskustva i načini rada koji su usvajani godinama sada moraju da se menjaju iz korena.
Dinamika nastave je potpuno drugačija, radne navike i obaveze se menjaju, sistem ocenjivanja mora da bude modifikovan. Pored toga, mnoga tehnička znanja i veštine, nevezano od nastavnih predmeta, moraju da se usvajaju u hodu. Sve to zahteva dodatni napor od svih, ali i strpljenje i međusobno razumevanje. Zbog toga smatram da su i učenici i nastavnici jedni od heroja borbe protiv virusa.
Poput elektronskog učenja, rad od kuće i sa udaljenih lokacija, do sada praktikovan od strane relativno malog broja ljudi, postaje preporuka za sve koji svoje aktivnosti mogu da organizuju tako da ne moraju da odlaze na posao. Postoje brojne sličnosti između rada od kuće i učenja na daljinu, ali i određene specifičnosti. O njima ću pisati naredne nedelje.
(Telegraf.rs)