Najlakši način kako da smislite ime za firmu koje će svi zapamtiti
Stvaranje imena je jedna od prvih i najvažnijih odluka koju donosite kada pokrećete svoj biznis. Nažalost, često je i jedna od najtežih.
Da li znate prva imena nekih od najznačajnijih brendova današnjice? Best Buy je prvobitno nazvan Sound of Music. Nike je bio Blue Ribbon Sports. Google – Back Rub. I sva ta imena su bila loša: suviše obavezujuća, generička ili sa pogrešnom asocijacijom. Zato su i promenjena.
Mnogo je uspešnih kompanija koje su na početku poslovanja nosile neodgovarajuća imena. Naravno, ima i onih koji su od početka „pogodili”. Šta da radite kada treba da date naziv svom preduzeću ili robnoj marki, u nadi da će jednog dana postati brend?
Pre svega, idealno je da ime ne stvarate sami. Odaberite nekoliko (budućih) kolega, prijatelja ili članova porodice i predstavite im svoju ideju. Onda ih zamolite da u narednih na primer sedam dana daju svoje predloge i ideje kako bi takav posao nazvali.
Ime vaše kompanije može da bude poznata reč, mešavina slova i brojeva, skraćenica, kovanica, izmišljen pojam… Može da bude bilo šta. A najlepše je to što dobro ime može bilo kome da padne na pamet.
Ali i dalje postoji nekoliko pravila.
Prvo, mora lako da se izgovara. Poslednje što vam treba jeste da svaki put morate da naglasite kako se ime vaše kompanije piše ili čita. Važno vam je da ga svi zapamte.
Drugo, ne budite previše šaljivi. Zamislite da vas za tri godine ili za pet godina intervjuišu za „Vol strit džornal” (Wall Street Journal) – da li će vam biti pomalo neprijatno ako treba da objasnite zašto se baš tako zovete? Uvek razmišljajte dugoročno.
Isto tako, odbacite sva imena koja će vas u budućnosti ograničavati. Šta ako poželite da znatno proširite poslovanje? Nema razloga da zbog toga promenite početno dobro ime.
Naravno, vaše ime ne sme ni da podseća na nazive konkurencije. Ako bilo ko ima i najdalju asocijaciju na ono što radi neko drugi, to ime odmah odbacite.
Zatim, razmislite o svim nepredviđenim okolnostima i (nenamernim) pogrešnim čitanjima. Stručnjaci ovde uvek navode kao primer Pen Island – kada jednom ljudi pročitaju naziv drugačije, vaš brend se od toga verovatno neće oporaviti.
Kada dođete do nekoliko dobrih predloga, pokušajte da svaki od njih i opovrgnete i odbranite. Ako kod nekog imena zastanete, bolje je da ga odbacite.
Pokušajte i da dobre predloge skratite. Što je ime kraće, lakše će biti primećeno i upamćeno. Ipak, uvek vodite računa o tome da se ime i dalje odnosi na vaše poslovanje.
Tako dolazite do poslednje provere: da li je domen sa vašim budućim imenom slobodan.
Kao i kod dobre poslovne ideje, i dobro poslovno ime zahteva rad i razradu. Nekada je celokupan proces jednostavan, a nekad ne uspevate da se pomerite sa početne tačke. Tada je trenutak da se obratite profesionalcima. Treba vam kopirajter – kreativac kome snaga leži u rečima. Vi umete da razvijete poslovanje, on će umeti da tom poslovanju dâ jedinstveno ime.
Neka to bude vaša prva poslovna odluka – izaberite prave saradnike. Podelite poslovanje. I krenite do uspeha.