Kako se piše uspešan poslovni plan? Poslušajte savete stručnjaka

Predstavljamo vam savete Tima Berija, predsednika kompanije „Palo Alto softver” (Palo Alto Software), koja se bavi izradom softvera za poslovno planiranje

Poslovni plan je pismeni prikaz budućnosti vašeg preduzeća, dokument koji govori o tome šta nameravate da uradite i kako to planirate da postignete.

Poslovni planovi su zapravo strategija. Počinjete danas, sa određenim resursima i sposobnostima. Želite da dođete do određenog cilja, u konkretnoj tački u budućnosti (obično za tri do pet godina) kada će vaše preduzeće imati različit skup resursa i sposobnosti, kao i veću profitabilnost i povećanu imovinu.

Vaš plan pokazuje kako ćete doći od danas do te tačke u budućnosti. Predstavljamo vam savete Tima Berija, predsednika kompanije „Palo Alto softver” (Palo Alto Software), koja se bavi izradom softvera za poslovno planiranje.

Koliko dugačak treba da bude biznis-plan?

Kada sam prvi put počeo da radim sa biznis-planovima još krajem sedamdesetih godina, prosečni plan bio je mnogo duži i složeniji od onoga što se koristi danas. Možda zato što se sada poslovni planovi češće prave nego ranije, jer se i koriste sve češće. To bi moglo biti i pitanje trenda među bankarima i investitorima, koji traže da čitaju poslovne planove. Ili je razlog to što ljudi imaju manje vremena za gubljenje i ne žele da prolaze kroz beskonačno dugu dokumentaciju“, kaže Beri.

Koji god da je razlog, svako preduzeće danas mora da ima poslovni plan. Ako želite da pokrenete poslovanje, treba  vam plan sa dobrim projekcijama i čvrstom analizom.

On bi trebalo da bude u formatu koji je lak za čitanje. Beri ističe da je ovo važnije nego ikad.

„Ako želite da ljudi pročitaju poslovni plan koji razvijate – a većina ljudi to čini – onda je moj najbolji savet da vaš plan bude jednostavan. Ne mešajte svoj poslovni plan sa doktorskom tezom ili životnim zadatkom. On mora da bude koncizan, kratak i jasan“, kaže Beri.

Zašto je jednostavnost važna?

Za početak, treba napomenuti da ne smete da mešate jednostavne formulacije sa uprošćenim razmišljanjem.

Razlog zbog kog vaš plan treba da bude jednostavan nije to što niste razvili svoju ideju do kraja. Razlog je to što svaka osoba koja ga čita mora brzo i lako da shvati poentu onoga što je napisano.

Kako to možete da postignete? Evo nekoliko saveta.

Ovladajte veštinama poslovnog pisanja

Efikasno poslovno pismo se lako čita.

Ljudi će „skenirati“ pogledom vaš plan – pokušaće da ga pročitaju dok razgovaraju telefonom ili prolaze kroz svoje mejlove. Plan ne smete da pišete kao da je roman i očekujete da će ljudi sedeti u miru i tišini i potpuno se posvetiti čitanju.

Neka vaš plan bude kratak

Verovatno možete da kažete sve što je potrebno na dvadewset do trideset stranica teksta, uz još deset stranica priloga za mesečne projekcije, menadžerski rezime i druge detalje.

Ako imate plan koji ima više od četrdeset stranica, verovatno niste dobro sumirali ono što treba.  Naravno, postoje izuzeci od ovog pravila.

„Nedavno sam video plan za lanac kafića, na primer, koji je uključivao fotografije predloženih lokacija, izradu menija i mape drugih predloženih lokacija. Zbog tih stvari plan je bio duži, ali su te stvari bile zaista vredne. Korišćeni su snimci proizvoda, snimci lokacija, meniji, planovi, planovi poda, logotipi i fotografije“, kaže Beri.

Koristite poslovne grafikone

Prikažite najvažnije podatke tako da svako može lako da ih razume. Koristite pregledne tabele i jednostavne poslovne grafikone za prikaz glavnih brojeva.

- Koristite grafikon „poluga“ (engleski bar chart) za prikazivanje prodaje, bruto marže, neto dobiti, gotovinske tokove i ukupnu vrednost kompanije po godini.

- Trodimenzionalne „poluge“ izgledaju dobro, ali je dvodimenzionalne obično lakše čitati. Uverite se da su brojevi očigledni.

- Pita (Pie) je tip grafikona koji je najpogodniji za jednostavne grafikone na kojima prikazujemo udeo svake od vrednosti u odnosu na sumu. Koristite „pitu“ za tržišni udeo i tržišne segmente.

- Nemojte koristiti grafikon bez propratnog teksta. Ako izvorni brojevi nisu u potpunosti očigledni u zbirnim tabelama, uverite se da to dodatno pojasnite.

I poslednje, ali ne i najmanje važno – obratite pažnju na gramatiku i pravopis. To može mnogo da utiče na mišljenje ljudi i o vama i vašim sposobnostima. Ne dozvolite da takve „sitnice“ upropaste vašu šansu da dobijete finansijsku podršku, privučete vredne saradnike i tome slično.

Pisanje poslovnog plana je veština koja se uči, kao i sve ostale preduzetničke veštine. Ako želite da postanete preduzetnik, nije dovoljno samo da imate dobru ideju i finansije. Potrebni su vam i znanja i veštine koji će vam omogućiti da tu ideju sprovedete u delo i da pravilno upravljate finansijama.

Te veštine i znanja danas je moguće steći na specijalizovanim edukativnim programima, a više o takvim programima kod nas možete da saznate na ovom odseku.

(Telegraf.rs)