Kako san postaje stvarnost: Evo kako lideri IT industrije razmišljaju
Da biste bili uspešni, nisu dovoljne samo ambicija i poznavanje poslovne delatnosti
U surovom svetu biznisa veliki lideri moraju da znaju kako da donose profitabilne odluke i sprovode razrađenu strategiju. Ono što krasi najveće jeste i misija koju imaju u srcu – fokus na budućnost, bez obzira na to šta drugi misle o tome.
Da biste bili uspešni, nisu dovoljne samo ambicija i poznavanje poslovne delatnosti. Oni najbolji su poslovanje postavili na još viši nivo stavljajući fokus na prosečnog potrošača i njegove potrebe. Svojom tržišnom orijentacijom i ličnom vizijom oni su strateško rukovođenje pretvorili u umetnost balansiranja između mikro i makro menadžmenta. Kvalitetnim upravljanjem svojim kompanijama postigli su uspehe i kroz inovacije i kroz profit.
Po čemu se razlikuju uspešni menadžeri od onih prosečnih?
Bivši menadžer Epla i Tesle Džordž Blenkenšip objasnio je u čemu je razlika između najuspešnijih rukovodilaca današnjice i ostalih menadžera. Blenkenšip je tri godine bio potpredsednik kompanije Tesla motors, a pre toga – kao potpredsednik Epla za nekretnine – sa Džobsom je lansirao 165 Eplovih radnji širom sveta.
On naglašava činjenicu koliko je ajfon olakšao i pojednostavio komunikaciju. – Džobs je pre 10 godina uvideo da telefon ima mnogo veći potencijal nego što su tada uviđali ljudi u kompanijama Nokija, Motorola itd. Naprosto, video je mogućnosti koje drugi nisu videli. „Gde bi sada Uber i Fejsbuk bili bez pametnih telefona?“, pita Blenkenšip.
Mask je pre šest-sedam godina takođe imao veliku viziju – da svet preusmeri sa fosilnih goriva na obnovljive izvore energije. Hteo je da napravi električni automobil, ali se nije tu zaustavio. Taj automobil ide na baterije, pa su tako nastale njihove „powerwall“ baterije, koje mogu da napajaju i kuću i kola. Pre godinu dana stvorili su i Solarni grad, u kome sada možete solarnim pločama na krovu svoje kuće da punite „powerwall“ bateriju, a ona energijom napaja i vašu kuću i automobil.
Koje su odlike uspešnih?
Blenkenšip tvrdi da između Džobsa i Maska postoje mnoge sličnosti. Obojica lidera su (bili) uvereni da je to što rade ispravno. Umeli su da organizuju i ubede ljude da samo kao tim mogu da ostvare i ono što su ovi mislili da je nemoguće.
Blenkenšip kaže: „U Tesli sam radio 2013. godine, kada je bilo 80% šanse da firma neće postati profitabilna. Ali vi na posao dolazite da radite sa grupom ljudi koja ima filozofiju ‘Nikad ne reci nikad’ i zato postižu izvanredne stvari.“ On tvrdi da su ti ljudi uvereni da zajedno mogu da premoste svaku prepreku i da ništa nije nemoguće.
Za Teslu kaže da je kompanija koja je još u povoju i prva uspešna automobilska kompanija još od 1956, kada je Ford izašao u javnost. Veruje da se Mask tek zahuktava u svojim projektima.
Finansijski pristupačniji od prethodna dva Teslina modela, koji su koštali po 100.000 dolara, model 3 je ono što je Mask od početka želeo da ostvari. Kada je prošlog marta najavio ovaj auto, 115.000 ljudi ga je rezervisalo a da model još nije ni lansiran. 325.000 ljudi ga je rezervisalo u prvoj nedelji po najavi. Mask je tvitovao da imaju 1.800 rezervacija dnevno za auto koji još niko nije video. Možete li da zamislite bolji primer do tančina razvijene strategije, koja odmah donosi dobit?
Uz „powerwall“ zid i Solarni grad, Tesla postaje kompanija koja vam omogućava da više ne koristite usluge javnog preduzeća. Proizvodi koje nude biće finansijski sve pristupačniji običnim ljudima.
Sada rade i na autobusu koji bi ljude prevozio sam, bez vozača. Maska ne zanima da dominira na tržištu, već da poveća bezbednost i poboljša kvalitet života. Dakle, mora da postoji misija okrenuta ljudima – ona koja se pita šta je to što kupac želi. Isti princip rada postoji i u Amazonu, koji želi da poboljša iskustvo korisnika. Zbog toga ga u poslednje vreme kritikuju da je uticao na smanjenje prometa u američkim tržnim centrima.
Mask i Džobs su najsvetliji primeri majstorstva kojim se kreiraju čvrsti odnosi između kompanije i njenog okruženja, kao i uspešnog rukovođenja njenim resursima radi poboljšanja života običnog čoveka. Vizija je neophodna, ali uvek je potrebno i stvarno, primenljivo znanje. Morate da stvarate nove vrednosti, svakodnevno. Ne zaboravite, ni Stiv Džobs ni Ilon Mask nisu uspeli preko noći. Ali nema razloga da predugo čekate – možete da počnete već danas. Ideja je uvek prvi korak.
(Telegraf.rs)