Kada je reč o privatnosti, Facebook i Instagram su najgore aplikacije

Vreme čitanja: oko 2 min.

Facebook i Instagram su se istakli kao "najgori" u kategoriji privatnosti, koristeći čak sedam od 32 vrste podataka za praćenje korisnika. Ovi podaci uključuju ime, fizičku adresu i broj telefona korisnika, što ukazuje na visok nivo intruzivnosti

Foto: Audio und werbung / Shutterstock.com

Istraživanje koje je sproveo Surfshark, poznata kompanija u oblasti sajber bezbednosti, bacilo je novo svetlo na problematiku privatnosti u digitalnom svetu. Analizirajući preko 100 popularnih aplikacija, istraživači su došli do zabrinjavajućih zaključaka o tome koliko i kako aplikacije kao što su Facebook i Instagram, oba u vlasništvu kompanije Meta, prikupljaju podatke svojih korisnika.

Metodologija istraživanja bazirana je na analizi 32 vrste podataka koje aplikacije mogu prikupljati, prema Apple-ovoj politici privatnosti. Ovi podaci uključuju, između ostalog, istoriju pretraživanja, informacije o plaćanjima i preciznu lokaciju korisnika.

Agneška Šablovskaja, istraživač u Surfsharku, ističe da je uočen alarmantan trend: "Skoro 20% prikupljenih podataka koristi se za praćenje korisnika". Ovo je posebno zabrinjavajuće jer takvi podaci mogu završiti u rukama nezavisnih oglašivača ili posrednika u podacima, koji ih zatim koriste za ciljano oglašavanje ili istraživanje tržišta.

Facebook i Instagram su se istakli kao "najgori" u kategoriji privatnosti, koristeći čak sedam od 32 vrste podataka za praćenje korisnika. Ovi podaci uključuju ime, fizičku adresu i broj telefona korisnika, što ukazuje na visok nivo intruzivnosti.

Sa druge strane, Twitter, iako prikuplja manji broj podataka, koristi gotovo polovinu od onih koje prikupi za praćenje korisnika. Ovo ukazuje na različite pristupe u upotrebi prikupljenih podataka među popularnim društvenim mrežama i aplikacijama za slanje poruka, prenosi Informacija.rs.

Studija je takođe obuhvatila analizu 10 društvenih mreža i aplikacija za slanje poruka, pokazujući da mnoge od njih prikupljaju više podataka o svojim korisnicima od proseka. Ipak, izdvaja se WhatsApp, takođe u vlasništvu Mete, koji ne koristi prikupljene podatke za praćenje korisnika na drugim platformama. WhatsApp se našao u društvu Telegrama i Signala, koji takođe ne praktikuju ovakav vid praćenja.

Najboljom aplikacijom u pogledu zaštite privatnosti istaknut je Signal, koji prikuplja samo jednu vrstu podataka (broj telefona) i ne koristi ih za praćenje korisnika.

Rezultati ovog istraživanja naglašavaju važnost svesti o privatnosti u digitalnom dobu i potrebu za odgovornijim pristupom od strane tehnoloških kompanija. Dok se svet sve više oslanja na digitalne servise, pitanje zaštite ličnih podataka postaje sve relevantnije i zahteva ozbiljnu pažnju kako korisnika, tako i regulatora.

(Telegraf.rs)