TikTok deli vaše podatke više od bilo koje društvene aplikacije — i nejasno je kuda podaci idu, kaže studija
YouTube i TikTok sakupljaju lične podatke korisnika više od bilo koje druge aplikacije za društvene mreže
Dve aplikacije za društvene mreže, koje vrlo verovatno imate na svom telefonu, prikupljaju značajne količine podataka o vama — i možda vam se neće dopasti šta jedna od njih radi sa tim podacima.
To makar tvrdi nedavna studija, koju je prošlog meseca objavila kompanija za mobilni marketing URL Genius.
Ova kompanija je otkrila da YouTube i TikTok sakupljaju lične podatke korisnika više od bilo koje druge aplikacije za društvene mreže.
Studija je otkrila da YouTube, koji je u vlasništvu Google-a, uglavnom prikuplja vaše lične podatke u sopstvene svrhe – praćenje vaše istorije pretrage na internetu, ili čak vašu lokaciju, kako bi vam prikazali relevantnije oglase.
Ali TikTok, u vlasništvu kineskog tehnološkog giganta ByteDance-a, uglavnom dozvoljava trekerima trećih strana da prikupljaju vaše podatke, a šta se s tim podacima posle radi teško je reći.
Sa trekerima trećih strana, u suštini je nemoguće znati ko prati vaše podatke ili koje informacije prikupljaju. Kao što je navedeno u studiji, trekeri trećih strana mogu pratiti vašu aktivnost na drugim sajtovima čak i nakon što napustite aplikaciju.
Da bi sproveo studiju, URL Genius je koristio funkciju Record App Activity iz Apple-ovog iOS-a da izbroji koliko različitih domena prati aktivnost korisnika u 10 različitih aplikacija društvenih medija — YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger i Whatsapp — tokom jedne posete, pre nego što se uopšte prijavite na svoj nalog.
YouTube i TikTok bili su apsolutni “šampioni” sa po 14 trekera, što je znatno više od proseka, koji je iznosio 6. Broj trekera se verovatno značajno povećava kada se ulogujete u svoje naloge u tim aplikacijama, navodi studija.
Deset YouTube-ovih trekera bili su trekeri prve strane, što znači da ih platforma koristi u svoje svrhe. Četiri trekera bili su treće strane, što znači da je društvena platforma omogućavala nekolicini spoljnih veb sajtova da prikupljaju informacije i prate aktivnost korisnika.
Za TikTok, rezultati su bili još gori: 13 od 14 trekera na popularnoj aplikaciji za društvene mreže bili su od trećih strana. Praćenje treće strane se dešavalo čak i kada korisnici nisu dozvolili praćenje u podešavanjima aplikacije, prema studiji.
“Potrošači trenutno ne mogu da vide koji podaci se dele sa spoljnim akterima ili kako će se njihovi podaci koristiti”, napisali su autori izveštaja.
TikTok je u prošlosti bio na meti kritika zbog toga kako kompanija prikuplja i koristi podatke, posebno od mlađih korisnika, uključujući tvrdnje da je kompanija prenela neke privatne korisničke podatke na kineske servere.
(Telegraf.rs)