Šta će uvođenje Google Transit-a značiti za Beograđane i goste Beograda?

"Ovo će biti korisno pre svega turistima, poslovnim ljudima i drugim gostima koji ne poznaju grad, radi snalaženja po gradu uz korišćenje javnog prevoza."

Printscreen: Google Maps

Google Transit, servis koji korisnicima omogućava bolje i lakše snalaženje u gradskom prevozu, od ove nedelje je, kao što smo već izvestili, dostupan i u Beogradu. Uz Niš, Užice, Kragujevac i Suboticu, servis uskoro postaje dostupan i u Pančevu, pa će tako Google Transit moći da se koristi u šest grdova Srbije.

Iza ovog projekta u Srbiji stoje Inicijativa "Digitalna Srbija", UNDP Serbia, Kancelarije za IT i e-upravu Vlade Srbije, a podršku su pružile i Svetska banka u Srbiji i Fond za dobru upravu Velike Britanije.

Budući da je ovo projekat koji treba da doprinese poboljšanju stanja u javnom prevozu srpske prestonice postavlja se pitanje šta će uvođenje Google Transit-a značiti za Beograd i koliko će oni koji ga budu koristili moći da se pouzdaju u njega?

Slobodan Marković, tehnički savetnik UNDP-a zadužen za digitalnu upravu, koji je i sam radio na ovom projektu, smatra da će sistem biti pouzdan, jer se podaci "povlače" direktno iz baza Apex-a, u koju podatke o javnom prevozu (red vožnje, stajališta, trase, tarife itd.) unosi ljudi iz gradskog Sekretarijat za javni prevoz.

"Podaci će se periodično ažurirati (npr. svakih nekoliko dana), pa bi Google Maps tako trebalo da povlači sve promene na linijama javnog prevoza koje su u Beogradu dosta česte. Treba imati u vidu da je ono što Google Maps prikazuje samo statičan podatak - baziran na redu vožnje, a ne na praćenju vozila u realnom vremenu. Naredni koraci su redovno ažuriranje GTFS (engl. General Transit Feed Specification) podataka za Beograd i njegovo proširenje podacima o noćnim linijama, prigradskom saobraćaju i BG vozu. U planu je da tokom ove godine sa nekim od gradova koji su objavili podatke o javnom prevozu u otvorenom formatu i imaju GPS praćenje vozila, aktiviramo mogućnost za 'real-time GTFS', koji će osim pomenutih, obezbediti i informaciju o procenjenom vremenu dolaska prvog narednog vozila u odnosu na trenutne uslove u saobraćaju."

Šta će Google Transit značiti za Beograđane i goste Beograda?

"Ovo će biti korisno pre svega turistima, poslovnim ljudima i drugim gostima koji ne poznaju grad, radi snalaženja po gradu uz korišćenje javnog prevoza. Takođe, siguran sam da će ovu mogućnost često koristiti i građani Beograda da sa bilo koje tačke u gradu saznaju brzo, putem svog telefona, kako javnim prevozom da dođu do željene destinacije - od toga koje im su najbliže stanice i koja je frekvencija polazaka po redu vožnje, preko toga na kojim stanicama će vozilo stati i gde treba da promene prevoz, do toga koliko će ih koštati vožnja."

Ono što bi korisnici trebalo da imaju u vidu je da podaci koje servis koristi ne prikupljaju se u realnom vremenu, već da Google Transit sistem za Beograd koristi podatke iz zvaničnog reda vožnje prevoznika.

Kada se može očekivati da "real-time GTFS" zaživi i da li su u planu još neki gradovi Srbije, osim 6 sadašnjih?

"Podaci o javnom prevozu prvih pet gradova objavljeni su na Nacionalnom portalu otvorenih podataka i sada bilo ko može da ih koristi za razne stvari - Google Maps je samo jedan od korisnika. Tu su i druge aplikacije kao što su Moovit, Open Street Maps i slične. Na ovaj način jasno se pokazuju konkretne koristi koje građani mogu da imaju od toga što državne institucije otvaraju podatke iz svoje nadležnosti. Time se omogućava građanima i privredi da te podatke na kreativan način kombinuju, prave analize, vizuelizacije, aplikacije koje rešavaju neke konkretne probleme i donose novu vrednost. Zato ovim putem pozivamo druge gradove koji žele da otvore podatke o javnom prevozu da se jave UNDP i Kancelariji za IT i e-upravu. Takođe, pozivamo državne institucije i lokalne samouprave da otvaraju podatke iz svojih nadležnosti (poput kolega iz drugih institucija koji su svoje podatke objavili na portalu data.gov.rs) i podstaknu zajednicu na kreativnu upotrebu podataka za poboljšanje svakodnevnog života i poslovanja."

(Telegraf.rs)