5 razloga zbog kojih je kazna od 5 milijardi dolara za Facebook zapravo presmešna
Umesto suza, Mark Zakerberg verovatno danima neće skidati osmeh sa lica
Federalna komisija za trgovinu upravo je kaznila Facebook cifrom u vrednosti od 5 milijardi zbog godina ugrožavanja privatnosti korisnika i kršenja prethodnih dogovora.
Reći da je ova kazna odlično rešenje za Marka Zakerberga je potcenjivački jer advokati društvene mreže sigurno već uveliko otvaraju šampanjce.
Evo i zašto:
1. 5 milijardi dolara je smešna cifra
Iako vam 5 milijardi može zvučati kao puno novca, ali u ovoj situaciji to jednostavno nije smislena suma. Pored činjenice da Facebook najverovatnije toliko zaradi za mesec dana, ova cifra jednostavno ne oslikava svu štetu koju je društvena mreža napravila, ali i sav prihod koji je zbog svega ostvarila.
Drugim rečima, ne bi trebalo da možete da ukradete 100 dolara i platite kaznu 50.
2. Glavni ljudi se nisu našli na udaru
U dokumentima se ne nalazi ni jedna izjava MArka Zakerberga ili bilo kog drugog direktroa u Facebooku.
A to se čini kao glavna stvar ako istraga za cilj ima da pokaže umešanost na najvećem nivou.
Ali izgleda da nijedno pitanje nije postavljeno čelnim ljudima.
3. Ne postoje kazne ili posledice za glavne ljude
- Započeo sam Facebook, i na kraju dana ja sam taj koji je odgovoran za sve što se dešava na platformi, bila je izjava Marka Zakerbgera tokom svedošenja pred Kongresom prošle godine.
Možda su vlasti mislile da bi bilo prilično rizično kazniti ili za nešto optužiti osobu jaku kao što je Zakerberg, ili je u pitanju nešto drugo - ali na kraju dana ispada da Mark Zakerberg ipak neće snositi nikakvu krivicu za ono što se dešavalo na njegovoj društvenoj mreži-
4. Privatnost zapravo i nije toliko bitna
Privatnost je bila stvar na kojoj su nadležna državna tela SAD mogla da postave ozbiljne granice u vezi sa tim šta Facebook može, a šta ne.
Umesto toga, pored novih pravila o boljim notifikacijama, komisija je u osnovu rekla da Facebook može da radi šta god hoće, sve dok su papiri u redu.
Nagodba zahteva od Facebooka da dokumentuje mnoge stvari. Ako je neki novi proizvod rizičan, Facebook mora da zapiše i izvesti o tome koji će podaci biti sakupljani, kako će obavestiti korisnike, da li mogu da nešto odbiju i kako planira da smanji rizik.
Mešutim, nigde se ne spominje šta se smatra nerazumnim rizikom i da li je nešto automatski sumnjivo.
Mnogi veruju da je ovo slično situaciji u kojoj ne naređujete proizvođačima automobila da postave pojaseve u kola, već od njih tražite da odluče da li im se to isplati.
Sve dok završava papirologiju, Facebook sam može da odluči šta se smatra rizikom, štetom po korisnike i kako bi trebalo da se odnosi prema tim stvarima.
5. Kazna ne menja ništa i samo podržava Facebookovu monetizaciju masovnog nadzora korisnika.
Facebookov poslovni model - masovno sakupljanje ličnih podataka korisnika i njihovo prodavanje oglašivačima - gotovo je ostao netaknut.
Nova pravila zahtevaju samo malo više papirologije od Facebooka dok on nastavlja svojim putem bez ikakvih smetnji.
(Telegraf.rs)