Ko stoji iza najtraženije aplikacije Wish? Piter je odbio Bezosa i Facebook i postao najmlađi kanadski milijarder

Oko 90 miliona ljudi širom sveta barem jednom mesečno koristi Wish, a oko 80 posto kupaca nakon prve se kupovine vraća aplikaciji i ponovno kupuje putem nje

Platforma za onlajn kupovinu Wish postaje sve veća konkurencija eBay-u i AliExpressu. Aplikacija za Wish je prošle godine bila najviše preuzimana za trgovinu na svetu, a u SAD-u je, nakon Amazona i AliExpressa, treće najveće onlajn tržište, piše Forbs. Oko 90 miliona ljudi širom sveta barem jednom mesečno koristi Wish, a oko 80 posto kupaca nakon prve se kupovine vraća aplikaciji i ponovno kupuje putem nje.

NISKE CENE, ALI KAKV KVALITET?

Strategija? Niske cene. Prsluci koji se mogu kupiti preko Wisha s dostavom koštaju oko četiri dolara, kopija sata Apple može se naći za 15 dolara s dostavom, a android već za 27 dolara. Sama dostava zapravo je jeftina, a često i nepostojeća, zahvaljujući dogovoru između kineske pošte i mnogih drugih širom sveta. No, oni koji su već već koristili Wish, znaju da je na te kupljene artikle potrebno čekati nedeljama.

Ipak, najveći problem kompanije jest loš kvalitet proizvoda, a potom i negativne kritike same platforme. Stoga Wish sada i ima zaposlene koji prolaze kroz artikle pre nego što su uopšte poslati korisnicima, radi provere kvaliteta, a i toga jesu li proizvodi uopšte u paketima. Za loš kvalitet proizvoda trgovci se kažnjavaju sa 500 dolara, dok kazna za prazan paket iznosi 10.000 dolara. Kažnjavanjem trgovaca Wish mesečno zaradi oko tri miiona dolara.

Uz to, Wish ukloni čak osam miliona artikala nedeljno, odnosno oko tri odsto svih proizvoda, kako zbog loših recenzija, ili onih lažnih, tako i zato što korisnici uopšte ne kliknu na njih.

UZMI TUĐU DOBRU IDEJU I UNAPREDI JE 

Wish je osnovao Peter Šulcevski kome kancelarija na vrhu solitera, sa pogledom na ceo San Francisko, nije bila ni na kraju pameti dok je odrastao u komunističkoj Poljskoj. Nakon raspada SSSR-a sa roditeljima se odselio u Kanadu gde je završio fakultet. No, malo pre diplomiranja, dobio je pripravništvo u Guglu gde je kasnije zaposlen za stalno. Kada je zaključio da je dovoljno naučio i zaradio, dao je otkaz i zatvorio se u svoj stan kako bi napisao kod za softver koji može da predvidi nečije interese, poput trčanja ili vrtlarenja, aonda da ga poveže sa proizvodom ili oglasom vezanim uz njegov interes. Taj je softver nazvao ContextLogic.

Peter Szulczewski Printskrin: Youtube/Shoptalk

Pišući kod rodila se nova ideja za koju mu je bio potreban kolega s fakulteta Deni Zang, koji je u to vreme radio u kompaniji za oglašavanje. Amazon je odavno postigao visoku popularnost, a pametni telefoni koristili su se sve više. No malo ko je kupovao preko njih. Ipak, Šulcevski je bio uveren da jedino što je potrebno jest “Guglova metodologija” praćenja svake interakcije, skrola ili klika korisnika. I upravo to je ono što su učinili.

DOGOVOR SA Facebookom

Odbio je Facebookovu ponudu da im za 20 miliona dolara proda taj softver, ali je sa njima dogovorio saradnju zasvoj novi poduhvat – Wishwall.me. Koristeći oglase na Facebooku, Šulcevski i Zang pozivali su korisnike da pregledaju artikle koje su skupili s drugih platformi. Tada Wish još uvek nije prodavao proizvode, nego su korisnici samo označavali šta im se sviđa i slagali svoje “wish liste”. Budući da su time skupljali bodove i dobijali besplatne artikle ili popuste na njih, korisnici su se stalno vraćali.

Nakon što su skupili određen broj posetilaca svoje stranice, Šulcevski i Zang javili su se trgovcima koji su artikle prodavali na eBayu i Amazonu i obećali im da će ih povezati s morem već spremnih kupaca uz jedan uslov - morali su da spuste cene svojih proizvoda za 10 - 20 odsto od one koju imaju na drugoj platformi. Kada su se trgovci saglasili, Wish je obavestio svoje pratioce da su artikli dostupni i trgovina putem aplikacije je počela.

Na samom početku Wish nije uzimao proviziju, dok danas iznosi 15 odsto na svaku prodaju. Provizijom je kompanija u 2018. udvostručila svoje prihode na 1,9 milijardi dolara. Wish je procenjen na 8,7 milijardi dolara, a kroz godinu do dve očekuje se i izlazak te kompanije na berzu.

Šulcevski je proglašen ove godine najmlađim milijarderom na Forbsovoj listi.

ODBIO I BEZOSA

Wish danas ima oko milion registriranih trgovaca od kojih je 125.000 aktivno svaki mesec, a korisnici prosečno “skrolaju” kroz 600 do 700 artikala. Poređenja radi, Amazon ima otprilike 2,5 miliona aktivnih trgovaca na svojoj platformi.

Ipak, uprkos očitoj dominaciji, šef Amazona i najbogatiji čovek sveta uvideo je potencijal Wisha. Pet godina nakon početka kompanije asistent Džefa Bezosa javio se Šulcevskom i pozvao ga u Sijetl da se sastane sa svojim idolom. Šulcevski je ponudu da proda kompaniju odbio, iako se sa Bezosom sreo.

VIDEO: Potrebno je samo da se gurne u rupicu i na noktu će se pojaviti slika

(Telegraf.rs/Jutarnj.hr)