Ove tri lekcije za uspešnu prezentaciju možete naučiti iz čuvenog govora Martina Lutera Kinga

Uloga poslovne prezentacije svakako je drugačija od onoga čemu je bio namenjen pomenuti govor, a i prezentacija je namenjena manjoj grupi ljudi. Ali iz ovog govora se i te kako može naučiti nekoliko lekcija iz retorike koje su primenljive za sve vrste govorništva

Bilo da želite da ostavite snažan utisak na svoje zaposlene, nadređene ili ključne kupce i klijente, za to će vam biti potrebne veštine jasne i uverljive prezentacije. Ako je vaš cilj da motivišete ili uverite ljude u vašu viziju, podstaknete promene ili poboljšate prodaju, onda je veoma važno da se upoznate s tehnikama uspešnih i veštih govornika.

Jedan od najpoznatijih primera jeste čuveni govor dr Martina Lutera Kinga „Imam san” („I Have a Dream") iz 1963. godine. Više od 50 godina kasnije, taj govor i dalje pruža snažan emotivni doživljaj i pokreće ljude. Uloga poslovne prezentacije svakako je drugačija od onoga čemu je bio namenjen pomenuti govor, a i prezentacija je namenjena manjoj grupi ljudi. Ali iz ovog govora se i te kako može naučiti nekoliko lekcija iz retorike koje su primenljive za sve vrste govorništva. Pred vama su neke od tih lekcija, koje je za magazin „Ink” izdvojio pisac Ilan Mohari.

Vezujte reči za smislena dela

Rozabet Mos Kanter, profesor sa Harvard Business School, ističe da je King mnogo pre poznatog govora dokazao da je osoba od poverenja i iskrenih namera, dok je bio vođa pokreta za građanska prava. Naime, on je bio majstor u postizanju konsenzusa.

U poslovnom kontekstu, to znači da je važno proveriti da li vaša prezentacija i vizija pružaju nešto opipljivo, vezano za aktivnosti koje ste vi i vaša kompanija već preuzeli i iza kojih možete da stanete. Tekst Kingovog govora je poseban, ali je imao veći značaj upravo zato što je sam King u tom trenutku bio otelotvorenje vrednosti o kojima govori.

Kanter takođe primećuje da je Kingov govor imao elemente poslovnog jezika i metafora sa novcem. On je tako, na primer, rekao da je Amerika dala „obojenim“ ljudima „loš" ček, koji se odbija, jer „nema dovoljno sredstava". Na taj način on je doveo u vezu emocije i žar za promenama sa konkretnim problemima kao što su posao i zarada.

Ne plašite se da odstupite od napisanog govora

U knjizi Drua Hansena, „Dream: Martin Luther King, and the Speech That Inspired a Nation“ Hansen upoređuje govor koji su napisali King i njegov tim i onaj govor koji je King na kraju govorio.

Jedna od Kingovih najvažnijih, spontanih dopuna našla se na samom početku govora, kada je improvizovao: „Srećan sam što sam danas ovde zajedno sa vama na dodađaju koji će ući u istoriju  kao najveća demonstracija za slobodu u istoriji našeg naroda.“

Poenta je jednostavna: neki od najsnažnijih i najboljih delova govora mogu da nastanu spontano,  u emotivnim trenucima. Još jedna stvar koju možete naučiti od Kinga jeste da treba izbegavati učenje teksta napamet i stalno gledanje u beleške. Umesto toga, pokušajte da procenite kakvo je emotivno stanje publike i improvizujte u skladu s tim.

Stavite svoj govor u širi kontekst

Mišiko Kakutani, dobitnica Pulicerove nagrade, kritičarka iz „Njujork tajmsa”, ističe da su mnogi od prethodnih govornika na Maršu na Vašington govorili o specifičnim stvarima: predlozima zakona u Kongresu ili zahtevima Luterovih sledbenika. S druge strane, ona piše da King „smešta pokret za građanska prava u šire istorijske okvire – prošlost, sadašnjost i budućnost..." Već u drugoj rečenici on pominje Linkolna (ali ne po imenu, već kao velikog Amerikanca), kao i Linkolnov Proglas, što mu daje mogućnost da predstavi svoj pokret kao sledeći korak u procesu koji je Linkoln započeo – ali koji je daleko od završetka.

Iz ovog primera možete naučiti kako da u svom izlaganju u poslovnoj prezentaciji stvorite širu sliku i povežete istoriju svoje kompanije sa vizijom za budućnost u koju ulažete.

Naravno, u poslovnom kontekstu, vaša šira slika ne treba da bude nešto što menja živote. To može da bude, na primer,  jednostavan video u kome prezentujete uspehe i razvoj kompanije u industriji u kojoj poslujete. Stiv Džobs je tako, u svojim majstorskim prezentacijama, odlično predstavljao ovu vrstu uvida. Možda je jedan od najpoznatijih primera:

U protekle 33 godine ja sam se svakog jutra pogledao u ogledalo i upitao se: ‘Da ti je danas poslednji dan u životu, da li bi danas radio ono što si planirao da radiš?’ I kad god je odgovor bio ‘ne’ previše dana zaredom, znao sam da treba nešto da promenim.“

Suština je da ne možete podeliti inspirativnu viziju – ili podstaći značajnije promene – ukoliko ne pružite neki kontekst u koji može da se smesti vaša vizija i pokažete zašto je neophodno da se i ispuni.

Ideja ne uspeva dok neko ne stane iza nje. A da bi drugi stali iza vaše ideje, neophodno je da ih ubedite u njenu vrednost. Bez veštine prezentacije u tome teško možete uspeti. Zato je neophodno da razvijete veštine javnog nastupa, izlaganja i ubeđivanja. Danas se te veštine mogu steći putem brzih kurseva koji su dostupni i kod nas. Takav obrazovni program možete pronaći ovde.

(Telegraf.rs)