TEJLOR SVIFT JE BOGINJA PR-A: Menadžeri, iskopirajte njene poteze i USPEĆETE!
Sa samo 25 godina, zvezda kantri muzike, a potom i popa, postala je jedna od najuticajnijih i najbogatijih žena u šou-biznisu
Voleli je ili ne, ova mlada pevačica i njen PR tim zaista znaju kako da na pravi način plasiraju činjenice u javnost.
Sa samo 25 godina, zvezda kantri muzike, a potom i popa, postala je jedna od najuticajnijih i najbogatijih žena u šou-biznisu. Njen prelazak iz sveta kantri muzike u svet popa bio je pun kontroverzi, ali se to ispostavilo kao neverovatno mudra odluka.
Prvi pop album, 1989, prodao se u više primeraka nego svih 106 albuma sa top-liste zajedno. Činjenica da njen album čini 22 posto prodaje svih albuma u 2014. godini nije jedini razlog zbog koga je Tejlor Svift u središtu pažnje u poslednje vreme. Mnogo je zanimljivija činjenica da je ova mlada zvezda krajem prošle godine podnela zahtev za zaštitu autorskih prava na određen broj izraza sa svog albuma uključujući: "Mogu vam pokazati neverovatne stvari", "Drago mi je. Gde si bio?", "Jer mi nikada ne izlazimo iz mode".
Iako sigurno nije bila prva osoba koja je upotrebila te fraze, svakako se trudi da postane poslednja koja će to učiniti besplatno. Ova ideja vam se može učiniti kao previše smela, ali može da bude i pametan potez za preduzetnike koji žele da zaštite svoj brend, pogotovo ako proizvode i prodaju intelektualno vlasništvo i uglavnom se oslanjaju na duhovne vrednosti. Mlada zvezda je ovo takođe iskoristila kao pametan PR potez. Mnogi mediji su danima pisali o tome, a njena popularnost je samo još više porasla.
No, pre nego što se lakomisleno odlučite da primenite istu PR strategiju, nije loše da imate u vidu još nekoliko stvari.
Razmislite o ishodima
Potreba da se zaštiti svoj brend je razumljiva, ali može imati loše ishode ako se radi isključivo da bi se pobedila konkurencija. Zato pre nego što vaši nadređeni i vaš marketinški tim krenu u ovakve akcije, svaki PR menadžer bi trebalo da razmisli i o tome kako će se to odraziti na ugled firme u javnosti.
Tejlor Svift je brendiranje uspešno iskoristila u PR svrhe, ali postoje i oni koji u tome nisu uspeli. Primera radi, samo nekoliko meseci pre nego što je Sviftova podnela navedeni zahtev, Lagunitas, proizvođač piva iz Kalifornije, pokušao je da tuži mnogo poznatiju firmu Sijera Nevada, zbog korišćenja znaka IPA. IPA (skraćenica od "India pale ale") predstavlja jedan od najčešće korišćenih načina proizvodnje piva u SAD, a u Lagunitasu su pokušali da ga zaštite kao svoj brend. Javnost je ipak ovo doživela potpuno drugačije nego što su u Lagunitasu želeli. Na društvenim mrežama su usledile brojne kritike, jer su po mišljenju mnogih pokušali da zaštite nešto što je toliko uobičajeno koliko i sama reč „pivo“. Kompanija Lagunitas, osećajući ogroman pritisak javnosti, popustila je i povukla tužbu samo nekoliko dana kasnije, navodeći na Tviteru: „Danas imamo konačan sud, sud javnog mnjenja, a u njemu sam dobio odgovor na moje pitanje, naš IPA TM ima granice.“
Razmislite zašto želite da zaštitite svoj brend
Zaštita brenda je dobar potez, pogotovo ako je to nešto što vas razlikuje od konkurencije. Naročito ako zaista imate prepoznatljiv brend.
Bitno je da pre svega obezbedite da javnost bude na vašoj strani. A zato je neophodna dobro pripremljena PR strategija. Tejlor Svift je pre svega stvorila svoj prepoznatljiv brend. Zatim je svoj potez plasirala kao potrebu da se zaštiti od ljudi koji žele da iskoriste njenu popularnost.
Za razliku od nje, Lagunitas je pokušao upravo suprotno – da stekne popularnost preko zaštite brenda. Ovo je sasvim dovoljno da vam ukaže kojim putem bi trebalo da krenete u vođenju PR strategije.
Razmislite kako će vaši potrošači to doživeti
Nije ni svaki brend isti. U industrijama poput muzičke zaštita prava postaje neophodna. Ogromna piraterija i zloupotreba intelektualne svojine utiču na to da se umetnici percipiraju kao neko kome je zaista potrebna zaštita. Zbog toga obožavatelji Tejlor Svift ne osuđuju ovaj potez već ga pravdaju potrebom da se zaštiti.
No, kada je recimo pivo u pitanju, to nije tako, što očigledno dokazuje i cela situacija sa Lagunitasom. U industriji piva kompanije često sarađuju ukoliko žele da donesu neku novost na tržište. Takođe, mnogi potrošači upravo velike kompanije doživljavaju kao proizvođače dobrog piva. Zato se potezi manjih kompanija poput Lagunitasa mogu lako doživeti kao arogantni pokušaj da se uništi veća industrija, samo zato što ne mogu da budu deo nje.
Stoga je bitno da pre svega dobro sagledate kako se vaš brend percipira među korinicima. Ankete i slična ispitivanja javnog mnjenja mogu da vam budu od koristi da biste znali kako pravilno da povučete sledeći PR potez.
Uspešan PR je danas nužan za svako poslovanje, bilo da se radi o malim preduzećima ili velikim kompanijama, svejedno da li je u pitanju industrija nameštaja, piva, pružanje HR usluga ili znanja iz određenih oblasti.
Kako bi firma uspešno poslovala neophodno je da u svom timu ima uspešnog i sposobnog PR menadžera. Ukoliko ga nema, gubi kontrolu nad informacijama, koje u današnje vreme digitalne kulture putuju brže i dalje, i nema mogućnost da utiče na predstavu, odnosno na imidž koji mediji i ciljne grupe u javnosti stvaraju o njoj.
Zato su PR menadžeri potrebni i dobro plaćeni. Ukoliko vas privlače nove tehnologije i novi načini komunikacije, mediji i njihova funkcija u savremenom društvu, PR menadžment je odličan izbor karijere za vas.
Od sada možete pratiti Telegraf i na Vajberu!
(Telegraf.rs)