Ovo će biti digitalni trendovi u Srbiji u 2016. godini!
SoMo Borac je najvažnija digitalna nagrada u regiji, a članovi žirija su istaknuti ljudi iz sveta digitalnog marketinga koji su nam otkrili trendove koji nas očekuju u narednoj godini
Najvažnija digitalna nagrada u regiji, SoMo Borac, koja se dodjeljuje na Weekend media festivalu i koju organizuju agencije 404 i Jasno i glasno, okuplja i jaki žiri. Među članovima žirija su Vladimir Ćosić, kreativni direktor u McCann, Beograd, Ivan Živković, kreativni direktor agencije Pioniri Communications i Igor Bozović, digital account director u Executive Group, koji su nam otkrili više o digitalnim trendovima u Srbiji.
TELEVIZIJI I NOVINAMA JE ODZVONILO: Svi žele da se reklamiraju isključivo na INTERNETU!
- Jako je teško govoriti o trendovima u digitalnom marketingu na našim tržištima, s obzirom na to da su na Balkanu ozbiljne digitalne kampanje još uvek više na nivou ekscesa nego ozbiljnog strateškog promišljanja. U skladu sa tim, ‘trendovi’ se kreiraju na osnovu jedne ili dve uspešne kampanje godišnje koje nadalje svi ostali igrači na tržištu pokušavaju da kopiraju ne bi li replicirali uspeh prethodnika- kaže Vladimir Ćosić.
Sličnog je mišljenja i Ivan Živković: "Nije zahvalno na ovako nepredvidivom tržištu, ali ni u tako brzorastućoj i promenljivoj digital industriji davati prognoze dok još uvek sumiramo prvu polovinu 2015. godine. Ipak, na prvi pogled, bar u našoj regiji čini se da u 2016. neće doći do većih promena, već uglavnom o jačanju trendova koji su već začeti ili prisutni na tržištu".
Igor Bozović smatra pak da trendove u 2015. godini možemo najbolje sagledati kroz navike naše publike.
- Ukoliko pogledamo rezultate korišćenja internet sadržaja u poslednjih par godina postaje jasno da nam upravo to ukazuje na trendove kako putem digitalnih komunikacija doći do publike i kako ih uključiti u komunikaciju sa brendom. Konzumiranje sadržaja na mobilnim telefonima je već uticalo na način komunikacije i količinu informacija koju korisnici mogu da prate na svojim smart telefonima. Sa druge strane, sam sadržaj koji se plasira doživeo je promenu formata. Video-produkcija za internet je nova ekstenzija TVC kampanja - kompanije pokušavaju da plasiranjem video materijala kreiraju ‘virale’ koje će korisnici dalje šerovati. Trend koji nas svakako očekuje u budućnosti i koji će zahtevati još veće angažovanje agencija, kako marketinških tako i tehnoloških, jeste multiscreen pristup digitalnim komunikacijama. U narednoj godini možemo očekivati i sve veći broj video/foto influensera, pogotovo kada su mlađe ciljne grupe u pitanju. Ovaj trend se pojavio pre par godina, no međutim do sada nekako naši uticajni i iskusniji tviteraši nisu uspeli da prepoznaju ili se prilagode ovim trendovima- zaključuje Bozović
Svoja razmišljanja o digitalnoj 2016. u liste su saželi Ćosić i Živković.
Četiri smera u kojem bi kampanje trebale da se kreću u 2016. godini, Vladimir Ćosić, McCann Beograd
CONTENT
Neophodno je da oglašivaci shvate da je na internet tzv “content” u stvari sve. U digitalnom svetu, brendovi se ne takmiče samo sa konkurencijom iz svoje kategorije, čak ni samo sa ostalim kompanijama; brendovi su u prilici da se takmiče sa svim zabavnim, ozbiljnim, neopterećujucim i-ili angažovanim sadržajem kojim je auditorijum svakodnevno zatrpan. Zbog toga, neophodno je sam sadržaj staviti u prvi plan, na relevantan način ga povezati sa vrednostima brenda i svakodnevno plasirati ljudima. I ne sme se smetnuti sa uma da “content” nisu samo video radovi i vizuali sa porukom – sadržaj je svaka rečenica, svaki post, svaka aplikacija, blog, knjiga ili slika, sve ono što bi ljudima moglo biti zanimljivo.
DVOSMERNA KOMUNIKACIJA
Strategija pukog plasiranja sadržaja konzumentima je odavno za nama, čak i za tradicionalne medije. Internet okruženje zahteva kontinuirani dijalog (umesto monologa brenda) sa ljudima (ne konzumetima) uz konstantno osluškivanje sa jedne strane potreba ljudi, sa druge strane konteksta, stvari i dogadjaja koji nas okružuju.
IDEJA JE NA PRVOM MESTU
Neophodno je izaći iz začaranog kruga apsolutne zavisnosti od tehničkog aspekta ovih medija. Nikada ne treba zaboraviti da ljudi “kupuju” (lajkuju ili sheruju) prvenstveno ideje. Zbog toga, tek kada imate šta da kazete, razmišljajte o načinima na koje to možete podeliti sa svojim auditorijumom. Zaboravite na cenzuru i pustite kreativne ljude da kreiraju bez opterećenja, rezultat svakako neće izostati.
ŽIVETI NA BALKANU JE OGROMNA PREDNOST
Stvari koje mogu da se urade kod nas ne mogu da se urade nigde drugde na svetu. Ako iskoristimo fleksibilnost naših tržišta, kreativnost naših ljudi, brzinu i snalažljivost naših produkcija, i ukrstimo fantastične mogućnosti novih tehnologija sa energijom mladosti Nove Evrope, čuda su definitivno moguća.
Šest trendova u digitalnom marketingu u Srbiji 2016., Ivan Živković, Pioniri Communications
CONTENT OPET ILI 2.0
Content marketing opet, sada samo sofisticiraniji, pametniji. Još veći. Strateški promišljen i postavljen, diverzifikovan i distribuiran kroz mnogo više kanala. Jer povećana potražnja ove godine za content uslugom može konačno da znači i znatno veće budžete za ovaj vid marketinga sledeće godine. I to, spektar usluga se značajano širi i van opsega društvenih medija.
NE SAMO OFFLINE BUDŽETI, VEĆ I POSLOVI DIGITALNIM AGENCIJAMA
Nije tajna da klijenti žele što manji broj agencija koje mogu da im završe posao efikasno i stručno. Ove godine iniciran trend u Srbiji da digitalne agencije osvajaju i accounte sa full-service spektrom usluga, 2016. godine će imati svoj vrhunac. Ono što se desilo na inostranim tržištima, zahvatiće i našu industriju - deo digitalnih agencija prerašće u vrlo relevantne integrisane agencije.
VIŠE VIDEO SADRŽAJA
Produkcija kampanja je na malim tržištima oduvek bila slaba tačka, a sve više i problem. Jer u tradicionalnom advertajzingu malo je brendova koji sebi danas mogu da priušte skupe i velike produkcije i tv kampanje. Ili ukratko - niko ništa više ne snima. Da li se deo tih budžeta već preusmerio na online video, ali ove godine je primetan začetak trenda - više video sadžaja za web. U sledećoj godini bi za uspeh svakog brenda na digitalnim kanalima morao da bude dobro promišljen, kreiran i na kraju distribuiran video sadržaj.
DEFICIT DIGITALNIH TALENATA
Uprkos visokoj nezaposlenosti mladih u celoj regiji, ili još konkretnije millenialsa koji su u biti digital nativesi, sve je manje stručnog i motivisanog kadra koji bi radio u izazovnoj i brzorastućoj industriji. Razlozi su brojni, ali možda među glavnima je da digital, iako dobrostojeća grana marketinga, ne može da ponudi bolje uslove za razliku od nekih mnogo manje zahtevnih industrija. Iako je i sada slučaj da je veća potražnja nego ponuda ljudi za digitalni sektor, naredne godine će ovaj trend doživeti vrhunac, možda čak i krizne momente, baš zbog veće potražnje za ovim profilom zanimanja.
NEKE DRUGE I NOVE PLATFORME
Facebook je već dugo "must have" kada je u pitanju izlazak nekog brenda na društvene mreže, ali u 2016. ćemo već videti veći broj strategija gde on više nije glavni social media kanal komunikacije. U zavisnosti od vrste brenda i publike kojoj se obraća, sve više će biti primetna preraspodela fokusa i budžeta na druge mreže poput Instagrama, Twittera i relativno nove platforme poput Meerkata, Snapchata, Tumblra, Vibera, Vinea...
ZNAČAJNIJI RAST PROGRAMMATIC OGLAŠAVANJA
Sve ređe se klijenti odlučuju na tradicionalnu display kampanju iz mnogih razloga, a budžeti se alociraju u korist social media oglašavanja zbog nedostatka programmatic mreže sa relevantnim lokalnim inventarom. Ali 2016. godina za Srbiju može da bude ključna za značajnije "programmatic oglašavanje" koje će doneti znatan pad tradicionalnog zakupa.
SoMo Borac organizuju agencije 404 i Jasno i glasno, prijave su besplatne i traju do 4. septembra. Najveće okupljanje digitalaca događa se na Weekend media festivalu, koji se održava od 24. do 27. septembra u Rovinju. Više doznajte na www.somoborac.com.
(Telegraf.rs)