ŽELITE USPEŠAN MARKETING? U ovim trikovima se krije tajna!
Ako želite uspešno da se bavite marketingom, važno je da znate da odredite u koju vrstu spada vaš brend, to jest robna marka za koju radite
Postoje mnogi uspešni brendovi, ali se, zapravo, svi mogu podeliti u dve grupe, na: one koji su okrenuti potrošačima (consumer focused) i one koji se prvenstveno bave proizvodom (product- focused).
Ako želite uspešno da se bavite marketingom, važno je da znate da odredite u koju vrstu spada vaš brend, to jest robna marka za koju radite. Za ove dve grupe važe potpuno različita pravila oglašavanja, a primenjuju se i različiti pristupi u razvoju novih usluga.
Možda će se mnogi zapitati: Zar nisu podjednako važni i potrošač i proizvod?
Naravno da jesu, ali je takođe važno da odredite na šta ćete usredsrediti pažnju u marketinškoj kampanji i kako to utiče na razvijanje svih aspekata strategije. Sledeći primeri uspešnih brendova mogu vam pomoći da lakše odredite u koju grupu spada vaš brend.
Brend usmeren ka potrošačima
U stvaranju brenda usmerenog na potrošače identifikuje se kakav je ključni tip korisnika te robne marke, a zatim se kreiraju i prilagođavaju proizvodi koji zadovoljavaju potrebe tih potrošača.
Najbolji primeri za to su Najki, Epl, BMW.
Cela filozofija brenda Najki zasnovana je na potrebama sportista. Najki usmerava svu svoju pažnju na potrošača – sportistu i one koji vole sport ili se bave sportom – rekreativno ili profesionalno. Iako su postali popularni po sportskoj obući, Najki pruža svojim potrošačima mnogo više od toga. U njihovoj kolekciji mogu se naći svi proizvodi koji sportistima mogu biti potrebni. Na primer, u opremi za košarku, Najki prodaje patike, znojnice, šortseve, dresove, trake za glavu, flašice za vodu, atletske torbe, lopte. Skoro sve što je potrebno za bavljenje sportom, osim košarkaškog terena.
Činjenica da oni imaju sve što može zatrebati jednom košarkašu možda ne izgleda kao nešto posebno i inovativno, ali je to zapravo vrlo bitno. To je ono što Najki čini uspešnim brendom koji je usmeren na potrošače. Da bi zadovoljli potrebe svog potrošača, oni su proširili asortiman svojih proizvoda. Tako su, osim patika, počeli da proizvode i sve ostale rekvizite, uveli nove linije proizvoda, otvorili nove fabrike i uveli nove tehnologije. Sve to kako bi svom potrošaču – sportisti pružili maksimalno prijatno iskustvo dok se bavi onim što voli.
Po tom principu funkcioniše i ceo marketing Najkija. U marketinškim kampanjama uvek su zastupljeni sportisti ili oni koji se bave sportom, a Najki ih ohrabruje da postižu još bolje rezultate. Dugogodišnji slogan – „Just do it“ takođe se ne odnosi na određeni proizvod Najkija nego na ohrabrivanje potrošača da se pokrenu.
Brend usmeren na proizvod
U razvijanju brendova usmerenih na prozvod identifikuje se ključna vrsta problema, a onda se donose rešenja koja su pogodna za bilo koju grupu korisnika koji su vezani za taj problem.
U takve brendove spadaju Koka-Kola, Mekdonalds, Marlboro, Gugl.
Koka-Kola je ceo pristup marketinškom predstavljanju svog brenda zasnovala na rešavanju jednostavnog problema – žeđi i na pružanju zadovoljstva različitim vrstama potrošača. Ova kompanija ne pravi ništa drugo osim koka-kole, ali ovu robnu marku pruža korisnicima na razne načine.
U proizvodnji su promenili samo nekoliko sastojaka (šećer i kofein) i metod isporuke (fontana, flaša ili limenka), a posledica toga jeste da imaju najrazličitije vrste potrošača.
Nekoliko primera različitih ponuda: za porodicu – flaša od dva litra; za osobe u pokretu koje vode računa o telesnoj težini – limenka dijetalne koka-kole, za restorane brze hrane – beskrajne fontane koka-kole; za hotelske barove – staklena flaša.
Isti proizvod zadovoljava različite vrste kupaca i njihove raznorodne potrebe. Ako pogledate razne reklamne kampanje Koka-Kole, primetićete da su sve usmerene na radost koju pruža ovaj proizvod. U kampanjama se pojavljuju razni ljudi, različitih uzrasta, ali ih jedan proizvod sve čini srećnim.
Kako da odredite kojoj kategoriji pripada vaš brend?
Postoji jednostavan test za određivanje vrste brenda sa kojim radite. Ako ste marketinški stručnjak, veoma je važno, pre svega, da znate šta ne treba da radite.
Grant Lang, koji se godinama bavi brendiranjem i marketingom i sarađivao je sa mnogim velikim i malim kompanijama, savetuje da se držite pravila: „Ne menjajte potrošače ako imate brend koji je usmeren na potrošače. I ne menjajte proizvod, ako je vaš brend usmeren na njega.“
Možda zvuči banalno, ali primeri iz života dokazuju da nije tako. Lang navodi Ferari kao primer brenda koji je u jednom trenutku izgubio fokus.
„Ferari ima svog idealnog kupca – to je mačo tip koji voli brzinu. A onda su rešili da uvedu novi model za bogate majke. Sve zato što ne razumeju svoj fokus.“
Lang predlaže i „lakmus test“ koji vam može pomoći u određivanju fokusa.
Šta je lakmus test?
Vrlo je jednostavno. Ako imate brend čiji logo želite da stavite negde na svoje telo, ili kao nalepnicu na svoj automobil, to je brend koji je usmeren na potrošače.
Ako imate visoko mišljenje o brendu, ali ne želite da ga nosite na sebi ili na sličan način ističete, to je brend usmeren na proizvod.
Ako ne želite da nosite brend i nemate visoko mišljenje o njemu, to je samo loš brend.
Da biste pridobili i zadržali veliki broj kupaca sa tržišta, poznavanje robne marke i pravilno usmeravanje marketinga neizmerno su važni. Ako želite da saznate više o tehnikama i alatima za razumevanje kupaca i brenda, načinima kako da to znanje povežete sa kreiranjem odgovarajućih proizvoda, servisa i ponuda, kao i s metodama odabira najboljeg načina da prenesete poruku, dobijete pažnju i isporučite realnu vrednost klijentima, onda je marketinški menadžment idealna karijera za vas. Više o obrazovnom programu iz ove oblasti možete saznati ovde.
(Telegraf.rs)