Ako želite da bude uspešan lider, pokušajte sa "Diznijevim metodom"

"Dizni metod" predstavlja posebnu tehniku razmišljanja, dosta uspešnu kada je u pitanju kreiranje novih stvari, rešavanje problema i pronalaženje novih načina ostvarenja cilja

Volt Dizni proslavio se kao producent crtanih filmova uz koje su odrasle brojne generacije. Tvorac je jednog od prvih brendova. Diznijevo carstvo posle više decenija nakon njegove smrti i danas vrlo uspešno radi.

NAPRAVILI STE SOPSTVENU APLIKACIJU? Evo kako da je plasirate na tržište!

Dizni se pre karijere koja mu je donela svetsku slavu okušao sa nekoliko poslova, u kojima nije imao uspeha. Govorili su mu da nije dovoljno kreativan ni sposoban. Međutim, to ga nije obeshrabrilo. Upravo zbog toga se njegovo ime nalazi na raznim motivacionim listama, a njegove izjave su postale često citirane inspirativne poruke.

Ali, osim inspiracije i motivacije, Dizni je postao i simbol uspešnog preduzetnika. Poznato je da je u organizaciju svoje kreativne radne snage stalno uvodio nove pristupe i specifične elemente kako bi osigurao dobre rezultate. Tako je Diznijev metod poslovanja postao inspiracija za kreiranje novog modela koji može pomoći i inspirisati menadžere i lidere.

Šta je "Dizni metod"?

Oli Džonston i Frank Tomas, animatori Dizni korporacije, opisali su svog šefa sledećim rečima: "Postojala su u stvari tri Volta – sanjar, realista i jedan koji bi kvario sve zamisli. Nikad niste mogli da znate koji od ta tri će da dođe na sastanak."

Upravo na ovoj konstataciji Robert Dits, autor, instruktor i konsultant u oblasti neurolingvističkog programiranja, zasnovao je svoju analizu kreativnog procesa Volta Diznija. Ono što je postalo poznato kao "Dizni metod" predstavlja posebnu tehniku razmišljanja, dosta uspešnu kada je u pitanju kreiranje novih stvari, rešavanje problema i pronalaženje novih načina ostvarenja cilja.

Kreativnost, kao ukupan proces podrazumeva koordinaciju tri podprocesa, od kojih svaki posmatra problem iz drugog ugla. Dits ih označava kao: sanjar, realista i kritičar. U pitanju su tri uloge, neophodne za stvaranje ideja i njihovu uspešnu realizaciju.

SANJAR

Sanjar je zadužen za osmišljavanje ideja, želja i fantazija ‒ bez ograničenja i predrasuda. Ništa ne treba da se cenzuriše. Ništa nije apsurdno ni glupo. U ovom stadijumu svesne misli su zabranjene, a mašta oživljava.

Za sanjara ništa nije nemoguće. Sanjare odlikuju pitanja poput: Kada bih imao/la čarobni štapić ‒ šta bih ja uradio/la? Kako bi to izgledalo? Šta bih mogao/la da uradim sa tim? Šta je najapsurdnija ideja koju mogu da smislim?

REALISTA

Realista treba da svede ideje sanjara na nešto realistično i izvodljivo. On nastupa kada treba da se prepozna najbolja ideja, ona koja može da obezbedi uspeh. Takođe, osmišljava plan za njenu realizaciju. Realista najčešće postavlja pitanja poput: Kako mogu da izvedem ovo? Koji su značajni aspekti ideje? Šta je suština ideje? Mogu li od ideje da stvorim nešto opipljivo?

KRTIČAR

Kritičar je tu da u kreativnom procesu ukazuje na sve eventualne propuste ideje sanjara ili plana realiste. Na kritičarima je da razmotre kakvi sve problemi mogu da se pojave, na koga će određeni projekat da utiče i ko može da onemogući efektivan završetak projekta, zašto bi se neko protivio ideji, kada i zašto ne treba implementirati određenu ideju, šta nedostaje planu.

Pitanja kritičara su: Je li to najbolje što može? Šta može da bude bolje? Ima li to smisla? Kako to da izgleda kupcima? Klijentu? Stručnjaku? Korisniku? Je li vredno rada? Mogu li nešto da poboljšam?

Sanjar bez realiste ne može da pretvori ideje u stvarnost. Zajedno ne mogu da ostvare visok stepen kvaliteta bez pomoći kritičara. Dakle, za uspešno funkcionisanje ovog metoda neophodne su sve tri uloge. I dok neki tvrde da je Volt Dizni mogao da igra sve tri uloge, pojedince najčešće odlikuju karakteristike jedne uloge.

Neki su rođeni sanjari, imaju jako puno ideja i sjajnih zamisli, ali te ideje ne znaju da sprovedu u delo. Drugi su odlični u planiranju, realisti su, znaju kako da naprave sjajan plan, vrlo su pedantni i precizni, strogo se drže činjenica, međutim, nedostaje im mašte i ne mogu da vide širu sliku. Treći su po prirodi kritičari koji odmah u korenu saseku gotovo svaku ideju koja im padne na pamet.

Kada je posao u pitanju, da bi se ovaj metod uspešno primenio neophodno je sastaviti uspešan tim. Zato menadžeri imaju važan zadatak da među svojim zaposlenima prepoznaju sanjara, realistu i kritičara. U zavisnosti od projekta i kompanije, tim može da bude sastavljen od nekoliko ljudi za svaku ulogu. U tom slučaju bitna je i organizacija prostora shodno ulozi koju tim ima.

- Sanjar: Tim sedi u krugu, sa idejom u centru.

- Realista: Tim sedi polukružno, okrenut ka ideji.

- Kritičar: Članovi tima sede jedan pored drugog, naspram ideje, odnosno projekta.

Ovakva organizacija prostora omogućava članovima tima da se fokusiraju na projekat, a ne jedni na druge.

Ako želite da naučite ovakve i slične metode koje će vam omogućiti da postanete uspešan lider, više informacija možete pronaći OVDE.

(Telegraf.rs)