ŽELITE DA POKRENETE SOPSTVENI BIZNIS? Ovi saveti će vam u tome pomoći
Ako ste odlučili da sledite svoje snove, svoje ideje sprovedete u dela i sami gradite svoj „put ka bogatstvu”, evo nekoliko „proverenih” saveta
Vi ste oduvek sanjali o tome da jednoga dana budete „sam svoj gazda”. Želite da sami kontrolišete puteve kojima će se vaš novac kretati. Maštate o maloj prodavnici koja će biti samo vaša. Ili ste pak odlučili da napokon unovčite svoje kompjuterske veštine i otvorite servis računara.
Ako ste se pronašli u bilo kojoj od navedenih činjenica, onda je preduzetništvo pravi izbor za vas.
Mnoge velike kompanije nastale su iz ideje jedne osobe, a danas imaju ogroman broj zaposlenih i zarađuju milione. Ta osoba je uglavnom preduzetnik koji je uvideo prazninu na tržištu i dobru komercijalnu priliku, ili je prosto krenuo za ispunjenjem svojih snova. Neki su, poput Stiva Džobsa, imali sreće da se obe stvari spoje.
Ako ste odlučili da sledite svoje snove, svoje ideje sprovedete u dela i sami gradite svoj „put ka bogatstvu”, evo nekoliko „proverenih” saveta.
Odredite fokus
U nedavnom intervjuu sa voditeljem Čarlijem Rouzom, Tim Kuk, izvršni direktor kompanije Apple, rekao je da je osnovni princip koji je Stiv Džobs utemeljio u radu svoje kompanije: težiti najboljem, razvijati samo najbolje proizvode i ostati usredsređen. On kaže da bi sve vrste proizvoda koje ova firma danas distribuira mogle stati na jedan mali sto, uz podsećanje da ova kompanija ima godišnju prodaju u visini od oko 180 milijardi dolara. „Lako je dodati nove proizvode. Teško je prilagoditi ih. Teško je ostati usredsređen. Ipak, svi smo svesni da ćemo najbolje rezultate dati ako ostanemo skoncentrisani”, dodao je on. „Najteže odluke koje donosimo se odnose na one stvari kojima se NEĆEMO baviti. Ima mnogo toga što nas zanima i čime bismo voleli da se bavimo, ali svesni smo da ne možemo biti najbolji u svemu.”
Investirajte u marketing
Mnogima se čini da je na početku rada marketing samo trošak. „Košta mnogo”, „Mi smo mala firma i ne takmičimo se sa velikim kompanijama”, „Ne treba mi marketing, imam dobru ideju”, neke su od uobičajenih predrasuda. Međutim, investicija u marketing je investicija u budućnost. Razvoj dobre ideje predstavlja samo početnu fazu preduzetničkog procesa. Potrebno je da poslovna ideja postane poslovna prilika. Stvaranje brenda sa reputacijom je jedini način da opstanete na tržištu. Ne zaboravite da ,ipak, u centru razmišljanja uvek treba da se nalaze kupci, njihove želje, potrebe i mogućnosti.
Investirajte u sebe
Koliko je bitno da ulažete u razvoj ideje i marketing, toliko je bitno da ulažete i u sebe. Bez obzira da li preduzeće pokrećete od nule, već imate mali biznis ili tek razvijate ideju, preduzetničke veštine i znanja su ključni za ostvarivanje vaše ambicije i za zaradu očekivanih količina novca. Međutim, to nije uvek lako uskladiti sa poslovnim obavezama.
Zato su najbolji izbor specijalizovani programi koji su kreirani tako da pružaju sva potrebna znanja, a obimom i trajanjem su prilagodljivi i za one koji već rade. Takvi programi postoje i kod nas. Na BusinessAcademy u Beogradu postoji program koji je namenjen upravo preduzetnicima ‒ kako onima koji su već u poslu, tako i onima koji tek imaju ideju. Možete se opredeliti za tradicionalno ili online slušanje predavanja i tako usklađivati edukaciju sa ostalim obavezama. Na Akademiji kažu da su se trudili da programom obuhvate sve najvažnije elemente preduzetništva: od sagledavanja budžeta i biznis procena, potreba klijenata, pa sve do razvijanja načina razmišljanja, uz radionice i podatke nekih od najuspešnijih firmi.
Pronađite strast u poslu
Nakon svih poslovnih predloga i saveta kako da postanete uspešan preduzetnik, većina uspešnih preduzetnika voli da istakne strast. U poslovnom svetu ne baš često upotrebljavana reč, ali kada je u pitanju preduzetništvo, ona je neizbežna. Morate biti strastveni u onome što radite, jer ćete provesti većinu svog vremena radeći, a vaš posao će biti „sa vama” čak i kad niste na radnom mestu. To je realnost, ali i radost i lepota preduzetništva. Milioni ljudi su slušali govor Stiva Džobsa na Stenfordu, 2005. godine ‒ sa dobrim razlogom. On je možda najbolje objasnio šta znači ta strast: „Morate da pronađete ono što volite... Vaš rad će ispuniti veliki deo vašeg života, a jedini način da budete istinski zadovoljni je da radite ono u šta verujete da je veliko delo. A jedini put do tog velikog dela je da volite ono što radite. Ako ga još niste pronašli, nastavite da tražite.”
Iako može da podrazumeva dosta rada i napora u određenim periodima, preduzetništvo pruža i niz mogućnosti. Pre svega slobodu da birate u kom smeru će se kretati vaš posao i karijera, kako ćete i koliko raditi, ali i sa kim ‒ jer vi birate svoj tim.
Ari Mesel, preduzetnik i tvorac brojnih studija o preduzetništvu, ističe još jednu vrlo značajnu prednost: „Volim svoju porodicu i volim što mogu da provodim vreme sa njima kad god to želim.” Sloboda, fleksibilnost, mogućnost da radite ono što volite, a imate vremena za one koje volite? Dovoljno razloga da se odlučite za ovaj korak.
(Telegraf.rs)