GOOGLE, APPLE, MICROSOFT: Ovako su počele najuspešnije IT kompanije na svetu!
Stiv Džobs, Stiv Voznijak i Ronald Vejn su svoju prvu ideju realizovali u Džobsovoj garaži 1976. Samo godinu dana kasnije, multimilioner Majk Markula prepoznao je potencijal njihovog kompjutera i uložio 250.000 dolara. Tako se rodio Apple, trenutno najuspešnija i najbogatija kompanija na svetu
Za većinu ovih kompanija verovatno niste ni znali da su počele kao start up ideje. Njihov uspeh se ne dovodi u pitanje, ali mnogo su interesantnije priče o njihovim počecima. Kada je reč o najuspešnijima, pominju se rast, zarada, udeo na tržištu… Mnogo je zanimljivije pričati o najpoznatijima.
Apple
Stiv Džobs, Stiv Voznijak i Ronald Vejn su svoju prvu ideju realizovali u Džobsovoj garaži 1976. Samo godinu dana kasnije, multimilioner Majk Markula prepoznao je potencijal njihovog kompjutera i uložio 250.000 dolara. Bio je u pravu − tokom prvih 5 godina u svakom kvartalu su ostvarili rast od preko 700%.
Leri Pejdž i Sergej Brin zajedno su studirali na Stenfordu. Nezadovoljni tadašnjim pretraživačima, godine 1996. odlučili su da naprave svoj. Ideja je bila da ga brzo prodaju, bilo kome ko ponudi milion dolara ili da sami pronađu kupca. Nekoga kao što je, na primer, Yahoo. Međutim, Yahoo ih je odbio − što je danas poznato kao najinteresantniji finansijski promašaj u istoriji IT industrije.
Godina je 1975, glavni akteri: Bil Gejts i Pol Alen, prijatelji iz detinjstva. Iako su još 1972. osnovali svoje preduzeće Traf-O-Data, tek 1975. imali su prvu pravu prezentaciju proizvoda i prvo ulaganje finansijera. Pozvali su kompaniju MITS i želeli da im predstave Basic prevodilac za njihov mikroračunar, Altair 8800. Naravno, nisu ga imali, ali su ga u međuvremenu stvorili. Odatle je sve počelo.
Godine 1994. Džefri Bezos je radio na Vol Stritu. U to vreme, korišćenje interneta je beležilo godišnji rast od 2.300%, a on to nije mogao da zanemari. Dao je otkaz i novac pozajmio od svojih roditelja. Iako nisu znali šta je internet, a i on sam im je rekao da su 70% šanse da neće uspeti, verovali su u svog sina. Danas je Amazon sinonim za online prodaju.
Priča koju svi već znamo. Studentski projekat koji je osvojio svet. 800 miliona aktivnih korisnika svakog dana.
Trojica prijatelja su imali mnoštvo ideja, ali su ih uporno odbijali. Onda su osmislili Pinterest. Posle skoro godinu dana našli su investitora. Prvih 7.000 korisnika dobilo je ličnu poruku od Bena Silbermana, jednog od osnivača, u kojoj im se zahvalio na poverenju. Za samo 5 godina, projekat online čuvanja, pravljenja uspomena i deljenja interesovanja dobio je toliko novih mogućnosti i značenja da su i sami osnivači ostali zatečeni. I dalje imaju isti moto: nađite ideju online i ostvarite je offline.
Interni chat program kompanije Odeo počeo je da javno „cvrkuće” 2006. godine. Za prvih 18 meseci, samo 500.000 korisnika − premalo da bi ovakva platforma uspela. Zato su osnivači na konferenciji SXSWi organizovali prvi tweet-up i za samo jedan dan broj poruka sa 20.000 povećali na 60.000 dnevno. Prava ekspanzija dogodila se 2009. − nakon vesti da je Majkl Džekson preminuo, fanovi su svakog sata objavljivali oko 100.000 poruka koje pominju njegovo ime. I dalje dokazuju da svaka stvar vredna pomena može da stane u 140 karaktera.
eBay
Septembra 1995. Pjer Omidiar je od svog hobija napravio biznis. Inernet provajder ga je obavestio da mora da pređe na neki od biznis paketa jer njegov sajt − koji je takođe služio za razmenu, ali besplatnu − beleži prevelik promet za jednu privatnu web stranu. Zato je bio primoran da svoje usluge počne da naplaćuje i nastao je eBay. Jednostavna platforma prevazišla je sva očekivanja i eBay je jedan od sinonima za online kupovinu.
Dropbox
Najjednostavniji način čuvanja fajlova „negde na internetu”. Sinhronizovano, jednostavno i namenjeno svakome. Nastao je kao rešenje za čestu kompjuterašku „boljku”: Dru Hjuston, jedan od osnivača, stalno je zaboravljao svoj USB stik. Onda se potrudio i sa Arašem Ferdauzijem napravio platformu koja može da sačuva sve. Od 2008. ceo svet koristi DropBox.
Kevin Sistrom je za 18 meseci zaradio 400 miliona dolara. Od komplikovane zamisli, svoju aplikaciju sveo je na fotografiju: zabeležiti trenutak u sadašnjosti koji želite da podelite. Investitore je pronašao slučajno − na koktel zabavi napravljenoj u čast lansiranja drugog start up biznisa. Danas je sastavni deo života svakog tinejdžera bilo gde u svetu.
Ne zaboravite i Airbnb, Netflix, Yahoo, Craigslist i mnoge druge za koje se nekako previdi da su počeli od jedne, odlične, jednostavne, ne skupe ideje. Za sve njih je zajedničko da im je bila potrebna logistika − radni prostor, internet konekcija i računari, telefonska linija. I − vera u sebe. Dalje zavisi samo od vas.
(Telegraf.rs)