Kako će izgledati poslovanje u budućnosti?
Već smo bili svedoci smanjenja radnih sati u skandinavskim zemljama. Bio u pitanju preterano visok standard ili ne, evidentno je da humana komponenta polako ulazi u poslovanje
Promene u načinu poslovanja u današnje vreme se događaju brže nego ikada. U proteklih 10 godina ubrzani razvoj informacionih tehnologija omogućio je sveopšte oslobođanje od biznis modela prošlog veka. Nesmetana komunikacija i „autsorsing” doveli su do smanjenja troškova, a povećanja tržišta. A prave promene tek počinju. Profesionalci se osećaju slobodnijim u frilens okruženju, van firme, dok vlasnici biznisa sve češće počinju da kreiraju fleksibilniju atmosferu unutar samih firmi.
Već smo bili svedoci smanjenja radnih sati u skandinavskim zemljama. Bio u pitanju preterano visok standard ili ne, evidentno je da humana komponenta polako ulazi u poslovanje.
Strogo vertikalnu kompanijsku hijerarhiju polako zamenjuju otvorena saradnja i umrežavanje. Takozvani „beta” liderski model počinje da istiskuje zastareli „alfa” agresivni menadžment. Već ima primera da kompanije uspešnije posluju upravo odricanjem hijerarhijske kontrole, a posledica toga je kvalitetnije odrađivanje veće količine posla. Kvalitet zamenjuje kvantiet.
Evo nekoliko činjenica o kompanijskom poslovanju koje će uskoro biti naša stvarnost.
Umrežavanje u svim pravcima
Digitalna era donela je veliku promenu shvatanja radnog prostora. Nove tehnologije ruše geografske barijere i otvaraju do skoro nezamislive mogućnosti. Kancelarija u tradicionalnom smislu postaje zastarela, dok privatno okruženje postaje novi standard. I to ne samo za frilensere, već i za multimilionske biznise. Virtuelni svet doneo je inovativne mogućnosti za saradnju bez fizičkih ograničenja.
Kompanije postaju zajednice
Zadaci su sve manje vezani za timove, a sve više za pojedince. Tako i sama priroda kompanija počinje da se menja. Model funkcionisanja „beta” kompanije biće sličan modelu akcionarskog društva. Svaki pojedinac će imati uticaj na smer u kome se organizacija kreće. U odnosu na slabu pokretljivost, koja je odlikovala XX vek, naročito u Istočnoj Evropi, mobilnost će biti mnogo veća.
Strateška partnerstva umesto politike „veliki jedu male”
U dvadesetom veku postojao je veliki broj slučajeva „usisavanja” manjih firmi u korporativni imidž i identitet većih. Na ovaj način su mnoge autentične i originalne firme izgubile svoju posebnost. Ova politika srećom počinje da se menja. Dobar aktuelni primer za nove tendencije jeste Yahoo, koji je kupio Tumblr i dozvolio mu da se razvija nezavisno i sačuva vlastitu kulturu.
Ekosistemi: Pričamo da bismo preživeli, umesto filozofije „ko preživi pričaće”
Ekosistem da najjači opstaju, nasuprot politici, udružuje „beta” kompanije zbog rešavanja zajedničkih problema, u cilju širenja tržišta. Princip je upravo otvorena razmena znanja i ideja. Godine, pol, rasa ili nacionalnost neće postojati kao prepreka, već kao alat i inspiracija za postizanje novih i većih stvari.
Budućnost poslovanja zaista deluje humanistički. Međutim, brzina je osnovna karakteristika u srži svih ovih promena. Vreme u digitalnoj eri prolazi neuporedivo brže. Zato je jedan od najvećih zahteva prilagodljivost pojedinca. Da biste ispratili promene, morate ostvariti dobru bazu. To je, na sreću, moguće sa povećanjem broja kvalitetnih kratkih i efektnih programa koji vas spremaju za sve izazove budućnosti
(Telegraf.rs)