Svi automobili biće drugačiji od 1. januara 2026! Evropska unija uvela kolosalnu promenu
Skretanje pogleda s puta je jedan od najopasnijih momenata u saobraćaju. Kada se automol kreće brzinom od 100 km/h, svake sekunde prelazi 28 metara. Situacija na putu se za jednu, a kamoli više sekundi može promeniti potpuo, što je često uzrok saobraćajnih nesreća.
Zato je veoma važno da vozač u svakom trenutnu gleda napred. U tome ga ometaju razni faktori, a jedan od najčešćih je rukovanje audio uređajem. Posao je, naravno, otežan kada umesto tastera imate samo tač-skrin. Vozači, naročito oni stariji imaju problem s novom tehnologijom. Čak i mladima je, neretko, teško da "pogode" pravi deo ekrana. Upravo zato, poslednjih odina automobilski novinari apeluju da proizvođači ugrađuju manuelne tastere za osnovne funkcije koje vozač koristi. A sada je reagovala i Evropska unija konkretnim merama.
Od januara 2026. godine, novi automobili u Evropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije kako bi dobili maksimalnu ocenu bezbednosti od
Mnogi proizvođači automobila već reaguju na ovu problematiku, vraćajući fizičke tastere iz bezbednosnih razloga.
Od januara 2026. godine, svi novi automobili koji se prodaju u Evropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije poput sirene, brisača, svetala za opasnost i kontrole klime – ukoliko žele da dobiju maksimalnu ocenu od 5 zvezdica za bezbednost od strane Euro NCAP-a, saopštila je ova organizacija.
Odluka je doneta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača usled korišćenja kompleksnih ekrana osetljivih na dodir, koji dominiraju u savremenim automobilima. Stručnjaci upozoravaju da dodirni interfejsi mogu vozaču odvući pažnju čak i do 40 sekundi – dovoljno da vozilo pređe više od jednog kilometra bez potpune kontrole.
Testovi pokazuju prednost fizičkih komandi
Studija švedske kompanije Vi Bilägare uporedila je 11 modernih automobila sa ekranima osetljivim na dodir i jedan stariji model – Volvo V70 iz 2005. godine. Rezultat: dok su osnovne funkcije u starom Volvou aktivirane za svega 10 sekundi, savremeni modeli zahtevaju u proseku 24,7 sekundi – a u najgorem slučaju (MG Marvel R) čak 44,9 sekundi.
Auto-industrija priznaje greške
Mnogi proizvođači već reaguju. Šef dizajna Hyundaija, Sangjup Li, izjavio je da kompanija zadržava fizičke tastere iz bezbednosnih razloga, jer su jednostavniji za upotrebu u vožnji. Volkswagen je već vratio fizičke komande na volan novog Tiguana, dok Tesla uvodi dodatak treće strane – Ctrl-Bar, sa fizičkim tasterima za upravljanje klimom.
Problemi i sa drugim naprednim funkcijama
Prema istraživanju J.D. Power-a, broj pritužbi korisnika na kvalitet novih automobila je na rekordno visokom nivou – najviše zbog sistema za pomoć u vožnji i konekcije sa Android Auto i Apple CarPlay. Povlačne kvake, bežični punjači i druge inovacije takođe su često meta kritika, jer u određenim situacijama mogu čak otežati intervenciju spasilaca.
Iako preporuke Euro NCAP-a nisu zakonski obavezujuće, ocene nezavisne organizacije imaju veliki uticaj na reputaciju proizvođača širom sveta – i industrija ih shvata ozbiljno.
(Telegraf.rs / Blic)