Auto giganti slave: EU ukida drakonske kazne za zagađenje i uvodi potpuno novi sistem
Evropska unija razmatra uvođenje novog sistema koji bi značajno promenio način kažnjavanja proizvođača automobila koji ne ispunjavaju stroge ekološke standarde. Prema novom predlogu, kompanije bi mogle da izbegnu plaćanje ogromnih kazni koje trenutno dostižu i preko milijardu evra godišnje, čak i ako ne ispune zadate ciljeve smanjenja emisija štetnih gasova.
Proizvođači automobila koji ne uspeju da dostignu postavljene ekološke standarde mogli bi da dobiju dodatno vreme da isprave svoje rezultate, umesto da odmah plaćaju kazne. Ovaj pristup već se primenjuje kod proizvođača teških vozila, poput kamiona i autobusa, a sada bi mogao da se proširi i na proizvođače putničkih automobila.
Trenutno, automobilske kompanije koje ne uspevaju da smanje emisije svojih vozila imaju dve opcije - ili da plate visoke kazne ili da kupe tzv. emisione jedinice od proizvođača koji premašuju ekološke standarde. Emisione jedinice funkcionišu kao svojevrsni ekološki krediti koje "čistiji" proizvođači mogu da prodaju onima koji ne dostižu zadate ciljeve.
Ekološka transformacija automobilske industrije
Novi predlog EU predviđa da proizvođači mogu da "odlože" plaćanje kazne ako dokažu da imaju dovoljan broj električnih automobila u ponudi i ozbiljne planove za elektrifikaciju svoje proizvodne linije. To praktično znači da ako kompanija ne ispuni ciljeve u 2025. godini, imaće mogućnost da to nadoknadi boljim rezultatima u 2026. ili 2027. godini.
Međutim, stručnjaci upozoravaju da bi ova promena mogla dovesti do neželjenog efekta - proizvodnje električnih automobila koje tržište nije spremno da prihvati. Proizvođači bi mogli da proizvode električne modele samo da bi izbegli kazne, bez obzira na stvarnu potražnju kupaca.
Izazovi i mogućnosti za industriju
Prema pisanju Blumberga, ova promena dolazi u trenutku kada mnogi proizvođači automobila već plaćaju značajne kazne zbog neispunjavanja strogih standarda emisija izduvnih gasova. Problem je posebno izražen kod kompanija koje i dalje prodaju veliki broj vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a mali broj električnih automobila.
Nova regulativa bi mogla da pruži prijeko potrebnu fleksibilnost automobilskoj industriji u periodu tranzicije ka električnoj mobilnosti. Ipak, ostaje pitanje da li će ovo usporiti napredak ka smanjenju emisija štetnih gasova u saobraćaju ili će zapravo pomoći proizvođačima da na održiviji način izvedu prelazak na čistiju tehnologiju.
(Telegraf.rs)